Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Designsproget

Anmeldelse

Designsproget

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Forlaget Leksis ApS

Fag

Design

Bogens forfatter(e)

Henrik Lund-Hansen

Antal sider

224

Pris

375 kroner,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Fortrinlig!
Henrik Lund-Hansen, arkitekt af uddannelse, har undervist i en årrække på Kunstakademiets Designskole, og det er erfaringer herfra og som designkonsulent, der har resulteret i nærværende bog. Udgangspunktet har været at beskrive og fortolke designs sprog, som det udfolder sig i begreber og metoder.
Der er tale om en bog, som kan anvendes som håndbog til undersøgelse af specifikke områder som identiteter, inspirationer, innovationsprocesser – for at nævne nogle af kapiteloverskrifterne. Eksempelvis starter spørgsmålet om identitet med din egen signatur – dit eget design, formet af den bløde blyant. Fulgt op med omtale af firmaernes logo, deres corporate identity.
Der er en case, hvor designmæssige forhold beskrives i eksempler. Det er i kapitlet om designkonkurrencer, som bl.a. omfatter Jørn Utzons Sydney Opera House.
Praktiske anvisninger og eksempler findes i et interessant kapitel: Fra tegning til simulation. Indholdet kommer langt omkring. Fra blyant til fotokamera, fra gamle tider til moderne tider. Den moderne teknologi har afløsning af tidligere tiders virtuøse håndværk – og det er ikke altid i overensstemmelse med forfatterens holdning: ”Det kunstneriske indeks er forsvundet, håndværket er ude.” Eksemplerne omfatter fine eksempler fra renæssancen og frem – og fra nyere tid fra Arne Jacobsens produktion op til computersimulation til fremstilling af moderne bildesign.
Der er rigtig fine billeder og illustrationer samt faktaoplysninger om givne designs – parret med forfatterens kommentarer og uddybende beskrivelser. Der findes mange gode sammenfatninger rundt om i bogen. Layoutet er fremragende med varierede opsætninger af billede og tekst med respekt for det gengivne og forklarede. Det er en fornøjelse.
Den kan anbefales i høj grad til alle designelever. Men også som en rigtig god studentergave. Ja, til alle, uanset profession og alder. Glimrende!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater