Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Bioteknologi A – bind 2

Anmeldelse

Anmeldelse: Bioteknologi A – bind 2

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Lone Als Egebo, Jane Sundbæk Johansen, Frank Grønlund Jørgensen, Tine Schroeder

Antal sider

360

Pris

320 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

“ – det går bedre og bedre dag for dag!”

Sådan skrålede vi som travende pige­spejdere i 1960’erne. Men den sang kan også synges om lærebøger til faget bioteknologi. Udgivelserne bliver bedre år for år.

Bogen behandler det traditionelle stof, men der er hele tiden henvist til situationer, som eleverne kender fra hverdagen. Naturligt nok er der fokus på medicin, og tekst om lægemidler forekommer at være på et meget højt niveau. Men bogen er på mange sider, så man behøver ikke tvinge eleverne til at lære det hele. Læreplanen angiver 500-700 sider i løbet af gymnasietiden, så det er cirka 200 sider pr. år. Så der er nok af sider, der kan bruges til projektarbejde eller grundlag for SRP.

Der er rigtig meget spændende, som ikke er nævnt i de gængse lærebøger. I flæng kan nævnes: Caco-2 assay, ependymceller og G-protein-receptor. Mange aktuelle emner er omtalt, for eksempel bakterier, der kan deaminere BAM, samt udnyttelse af anamox-proces i rensningsanlæg.

Her er ingen antydninger. Det hele er forklaret dybtgående, for eksempel funktion af delokaliserede elektroner.

Sproget er kun sjældent ‘voksent’, og udtale er angivet. Forfatterne har meget fornuftigt bøjet reglerne i dansk retskrivning og brugt bindestreg for at lette læsningen. Modigt af forfatterne og nyttigt for læsesvage elever.

Layout og grafik er sædvanlig høj standard. Molekylmodeller med elektronsky minder om illustrationer fra Scientific America, som under studie­tiden blev smuglæst i kiosken i Magasin du Nord.

Selvom økosystem er neddroslet i læreplan fra 2017, har forfatterne sørget for, at de vigtigste emner er behandlet ud fra en bioteknologisk vinkel.

I sangen synges blandt andet: “du skal more dig og smile, selvom verden syn’s, du burde fortvivle”. Fortvivle er der mange elever, der har været tilbøjelige til, når emnet har været redox og reaktionsbrøk. Nu er der hjælp at hente, så eleverne igen kan more sig og smile, imens de dykker ned i det spændende fag.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater