“ – det går bedre og bedre dag for dag!”
Sådan skrålede vi som travende pigespejdere i 1960’erne. Men den sang kan også synges om lærebøger til faget bioteknologi. Udgivelserne bliver bedre år for år.
Bogen behandler det traditionelle stof, men der er hele tiden henvist til situationer, som eleverne kender fra hverdagen. Naturligt nok er der fokus på medicin, og tekst om lægemidler forekommer at være på et meget højt niveau. Men bogen er på mange sider, så man behøver ikke tvinge eleverne til at lære det hele. Læreplanen angiver 500-700 sider i løbet af gymnasietiden, så det er cirka 200 sider pr. år. Så der er nok af sider, der kan bruges til projektarbejde eller grundlag for SRP.
Der er rigtig meget spændende, som ikke er nævnt i de gængse lærebøger. I flæng kan nævnes: Caco-2 assay, ependymceller og G-protein-receptor. Mange aktuelle emner er omtalt, for eksempel bakterier, der kan deaminere BAM, samt udnyttelse af anamox-proces i rensningsanlæg.
Her er ingen antydninger. Det hele er forklaret dybtgående, for eksempel funktion af delokaliserede elektroner.
Sproget er kun sjældent ‘voksent’, og udtale er angivet. Forfatterne har meget fornuftigt bøjet reglerne i dansk retskrivning og brugt bindestreg for at lette læsningen. Modigt af forfatterne og nyttigt for læsesvage elever.
Layout og grafik er sædvanlig høj standard. Molekylmodeller med elektronsky minder om illustrationer fra Scientific America, som under studietiden blev smuglæst i kiosken i Magasin du Nord.
Selvom økosystem er neddroslet i læreplan fra 2017, har forfatterne sørget for, at de vigtigste emner er behandlet ud fra en bioteknologisk vinkel.
I sangen synges blandt andet: “du skal more dig og smile, selvom verden syn’s, du burde fortvivle”. Fortvivle er der mange elever, der har været tilbøjelige til, når emnet har været redox og reaktionsbrøk. Nu er der hjælp at hente, så eleverne igen kan more sig og smile, imens de dykker ned i det spændende fag.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode