Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Kunstig intelligens
Morten-Henriksen-billede.jpg

AI: Vi kan ikke blive ved med at være de facto halvt gravide med den summative evaluering

22. oktober 2024
Skrevet af_
Morten Henriksen

Regeringen har tydeligvis andre og større problemer at tage stilling til, end hvad der bør gøres ved den indbyggede uretfærdighed, der er opstået ved at blande skriftlige årskarakterer med eksamensprøvekaraktererne på elevernes eksamensbevis.

Men dette problem går ikke væk af sig selv – det vil kun fortsætte. Vi er nødt til at fastholde fokus for at få ministeriet til at forholde sig til det.

Imens er det selvfølgeligt muligt som underviser at sikre et skriftligt bedømmelsesgrundlag på andre måder – og her vil jeg da gerne kvittere for de erfaringer, som man har kunnet drage nytte af fra matematiklærernes tilgang til at bedømme skriftlige afleveringer. Det tager dog rigtig mange ressourcer – både forberedelsestid og moduler at afvikle prøvelignende situationer med henblik på at give en troværdig og ikke mindst retfærdig standpunktskarakter. I hvert fald i mit fag, hvor eksamensopgaver er store opgaver, der kun med besvær kan skaleres ned til et moduls varighed. Fordelen ved dette er dog, at man som underviser går udenom hele plagiatsproblematikken, undgår at lege politimand og måske endda træner eleverne mere i at skrive under det pres, der skabes i en prøvelignende situation. Men alligevel: Kunne modulerne og forberedelsen ikke være brugt bedre på andre ting?

Enten bør man tillade AI til skriftlig eksamen, eller også bør man afskaffe den skriftlige årskarakter.
Morten Henriksen, lærer
Randers Statsskole

Som det ser ud nu, er AI-hjælpemidler ikke tilladt til skriftlig eksamen, men det er og bliver et uholdbart standpunkt, når eleverne samtidigt kan blande deres skriftlige årskarakterer sammen med eksamensprøvekaraktererne. Det er vi nødt til at forholde os til. Læg dertil den konstante udvikling af AI-genererede ordforslag i Word. Enten bør man tillade AI til skriftlig eksamen, eller også bør man afskaffe den skriftlige årskarakter, hvis man vil bevare troværdigheden omkring vores summative evaluering.

Personligt er jeg selv tilhænger af den sidste mulighed, da det løser problemet på en effektiv og meget lidt indgribende måde. Den langvarige påvirkning af begge beslutninger på elevernes skriftlighed er dog for obskure til, at jeg skal kloge mig på dem her i fagbladet, men mon ikke vi som samfund nok skal finde ud af at få det til at fungere? ”Life finds a Way”, som der siges i ”Jurassic Park”.

I en tid hvor mange mener rigtig meget om gymnasieskolens indretning, er der måske netop et mulighedsrum for GL til at søge indflydelse på dette område? Så kan Tesfaye da sige, at vi har fået en ”luns”, mens vi omkalfatres i ”Kloge hænders” navn.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater