Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
alex_og_jeppe

Aftaler eller tidsregistrering?

28. oktober 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det er ikke et enten-eller, men et både-og. Vi skal og kan sagtens favne og understøtte begge de modeller, som vores overenskomst giver mulighed for.

Vi vil fortsat arbejde for, at at der skal være mulighed for at indgå aftaler eller opgøre arbejdstid ved hjælp af tidsregistrering. Blandt andet derfor stemte Liste 3 (sammen med to fra Liste 1, en fra Liste 2 og IFA-repræsentanten) JA til OK 15.

Uanset om man er på en skole med det ene eller andet system, så er et tillidsfuldt samarbejde forudsætningen for såvel en velfungerende tidsregistrering og gode aftaler.

Målet kan aldrig i sig selv være blot aftaler eller tidsregistrering.

Målet er ikke selve systemet, men tryghed og trivsel i jobbet.

GL er optaget af at skabe jobtrivsel og muligheder i jobbet for medlemmerne. Derfor har Hovedbestyrelsen iværksat et stort projekt om professionel kapital.

Arbejdet med professionel kapital sætter kerneydelsen i centrum. Arbejdsglæde og trivsel afhænger direkte af, hvilke muligheder man har for at udføre kerneydelsen – i vores tilfælde undervisning. Trivsel kommer af kvalitet i kerneydelsen, og er et udtryk for, om arbejdspladsen har høj grad af tillid, retfærdighed og samarbejde.

Det er vigtigt, at vi ikke stirrer os blinde på, om aftaler er bedre end tidsregistrering eller omvendt, når svaret reelt skal findes i skolens niveau af tillid, retfærdighed og samarbejdsevne på arbejdspladsen.

Tillid og samarbejde gør en aftale god og gode aftaler bedre. Tillid og respekt gør en  velfungerende tidsregistrering mulig – og altså IKKE omvendt.

Tillid og samarbejde er forudsætningen for den gode aftale og den velfungerende tidsregistrering, ikke resultatet.

Læs mere om professionel kapital på http://www.gl.org/uddannelse/professionel-kapital/sider/professionel-kapital-paa-gymnasieuddannelserne.aspx, hvor der også er videoklip med professor Tage Søndergaard.

Jeppe Kragelund og Alex Young Pedersen

Medlemmer af hovedbestyrelsen i Gymnasieskolerne Lærerforening

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater