Tekst_
Johan Rasmussen
Illustration_
Creative Zoo
9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.
”Jeg bliver nogle gange ringet op af tidligere elever, som vil fortælle, at det går godt. En er for eksempel blevet optaget på Politiskolen, en anden har taget en kandidat og har nu fået job på Grundfos. Når jeg ved, at de fagligt havde det svært, fordi de var ordblinde eller havde en diagnose, så bliver jeg utrolig glad for at høre, at det går dem godt, og at de også husker tilbage på os lærere. Jeg oplever, at vi gør en forskel og løser en meget vigtig samfundsopgave.
Jeg har en fortid fra det private erhvervsliv. På et tidspunkt tog jeg en beslutning om, at jeg ville arbejde med mennesker, og så blev jeg gymnasielærer. Mange elever har en masse uro i kroppen og i hovedet, når de kommer fra grundskolen. Stille og roligt finder de deres egne ben og finder ud af, at de er gode til noget. Det er en gave at følge den udvikling.
Jeg underviser nogle gange elever, der har det fagligt svært, og som er glade, bare de består engelsk B. Der er også elever, som er meget fagligt stærke. Især på htx er der elever, som er meget bevidste om, hvad de kan. Jeg kan godt lide at undervise begge typer af elever, og det er spændende, at der er den forskel.”
Jeg blev sygemeldt med stress i 2015. Det har lært mig at passe bedre på mig selv.
Alder_ 50 år
Skole_ Learnmark Horsens, htx og eux
Fag_ Engelsk, samfundsfag, kommunikation & it og international teknologi & kultur
Lærerig sygemelding
”Jeg blev sygemeldt med stress i 2015. Det har lært mig at passe bedre på mig selv. Jeg skal ikke derhen igen, hvor jeg var dengang. Jeg har lært at sige, at min undervisning er god nok. Jeg kan stå inde for det, jeg gør. Jeg har også en familie, og der er andet i livet end arbejde.
Det er ikke mit ansvar, hvis de økonomiske rammer ikke er optimale. Man kan ikke få en limousine, hvis man kun betaler for en Fiat. Men jeg kan se, at det er svært for mange af mine kolleger, fordi de har for travlt, og nogle mistrives. I de seneste 10 år er det blevet sværere at være gymnasielærer – blandt andet på grund af nedskæringer i forbindelse med omprioriteringsbidraget.
Men jeg vil ikke tale det at være gymnasielærer ned. Ord er med til at skabe vores virkelighed. De fleste dage er jeg en glad gymnasielærer.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode