Tekst_
Johan Rasmussen
Foto_
Carsten Bundgaard
Kunstig intelligens i form af ChatGPT har på kort tid sat dagsordenen for hele undervisningssektoren. Det gælder også i denne uge, hvor de skriftlige eksamener på gymnasierne og hf er begyndt. Skolerne har ekstra fokus på risikoen for, at elever bruger kunstig intelligens, når de koncentreret forsøge at løse de skriftlige prøver så godt som muligt.
Skolerne håndterer dog risikoen for snyd med ChatGPT forskelligt.
Enkelte skoler er igen begyndt at bruge software, der kan overvåge alt, hvad der foregår på elevernes computerskærm til eksamen, mens de fleste skoler bruger mere analoge metoder.
“Vi har mange eksamensvagter, og de er instrueret i, at de konstant skal være i bevægelse og holde øje med, hvad der foregår på elevernes skærme. Eleverne ved også godt, at der bliver holdt øje med dem,” siger rektor på Sct. Knuds Gymnasium Susan Mose.
Hun erkender, at med den nye ChatGPT kan det være svært at afsløre, om en elev har fået ulovlig hjælp fra kunstig intelligens, når først opgaven er afleveret.
“Hvis jeg skal være ærlig, så kan det være svært for os at afsløre, at en elev har brugt ChatGPT til den skriftlige eksamen,” siger Susan Mose, som dog nævner, at hvis der er mistanke om snyd, vil eleven komme til en faglig samtale, hvor de bliver udfordret på, hvad de har skrevet.
Jeg tror, at mange holder sig tilbage for at snyde, fordi de er bange for at blive afsløret.
Hun tror dog ikke, at mange elever vil snyde til eksamen.
“Jeg er måske optimistisk og naiv. Men jeg tror, at mange holder sig tilbage for at snyde, fordi de er bange for at blive afsløret. Jeg mener, at eleverne i højere grad vil bruge ChatGPT til almindelige skriftlige afleveringer og eksempelvis SRP end til skriftlige eksamener,” siger hun.
Andre skoler er begyndt at bruge softwaren Examcookie, som monitorerer elevernes computerskærme under en skriftlig eksamen.
Allerede ved sidste sommereksamen begyndte Middelfart Gymnasium og HF at bruge Examcookie igen, efter brugen af softwaren havde været sat på pause siden 2019. Her havde Datatilsynet afgivet alvorlig kritik af flere skolers brug af Examcookie og skolernes redegørelse om brugen af den indsamlede data.
Læs: Efter regeringsskifte: Uklart om digital overvågning af eksamen har en fremtid
Godt værktøj til at undgå snyd
Middelfart Gymnasium og HF har siden da brugt meget tid på at få lavet databehandleraftale og leve op til alle andre forpligtelser om information til elever, GDPR-lovgivning og så videre. Det er nemlig den enkelte institution, der selv har ansvaret for korrekt brug af software og it, som eksempelvis Examcookie.
“Det har været et meget stort arbejde. Datatilsynet har bedt om en redegørelse fra os og har ikke haft nogen indsigelser. Vi bruger Examcookie, fordi det er et godt værktøj til at undgå snyd, og vi har pligt til at afvikle eksamen uden problemer, og at reglerne bliver fulgt,” siger uddannelsesleder Anne Dahl.
Softwaren Examcookie registrerer kort fortalt, hvad der sker på elevernes skærm ved hjælp af screendumps. Elevernes aktivitet på internettet i form af URL-adresser bliver også registreret.
På trods af brugen af Examcookie så har ChatGPT været en ekstra advarselslampe i forbindelse med sommerens eksamener, fortæller Anne Dahl.
“Vi er ude i hver enkelt klasse og informere om, hvad man må og ikke må. Vi gør meget ud af at informere, og eleverne ved godt, at de ikke må bruge ChatGPT,” siger Anne Dahl.
Chatbotten laver ikke grammatiske fejl
Børne- og Undervisningsministeriet har også ekstra fokus på ChatGPT i år i forbindelse med de skriftlige eksamener. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under ministeriet har sendt breve ud til skolerne, til underviserne og eleverne, hvor reglerne om snyd bliver udførligt beskrevet.
Det kan være svært at dokumentere, at det er snyd, hvis en elev har lavet en god opgave uden grammatiske fejl.
I brevene skriver styrelsen også særskilt om snyd med kunstig intelligens og ChatGPT, og her fremgår det for eksempel, at det kan være en indikation på brug af ChatGPT, at teksten er uden grammatiske fejl eller slåfejl!
Inge Voller, som er rektor på VUC Lyngby, er lidt mere nervøs for snyd til sommerens eksamener på grund af ChatGPT, end hun normalt er.
“Det kan være svært at dokumentere, at det er snyd, hvis en elev har lavet en god opgave uden grammatiske fejl,” siger Inge Voller og henviser til brevet ministeriet.
Hvis der er mistanke om snyd, vil ledelsen på skolen sammen med en faglærer holde en faglig samtale med eleven, hvor vedkommende bliver udfordret i forhold til opgaven. Til den skriftlige eksamen er der to eksterne censorer, som i sagens natur ikke kender elevernes faglige niveau, men som skal rapportere, hvis der er mistanke om snyd.
“Jeg ser i ånden, at vi kommer til at holde mange samtaler og får et stort tidsforbrug på det i år,” siger Inge Voller.
Til vinter vil VUC Lyngby også indføre Examcookie eller en anden form for monitorering af elevernes computere til de skriftlige eksamener. Men skolen skal først have styr på GDPR og korrekt brug af monitorering. Indtil da vil de fysiske eksamensvagter spille en væsentlig rolle.
“Vi har opgraderet lidt på vagter til den skriftlige eksamen. De er instrueret i at kigge på elevernes skærme og hele tiden gå frem og tilbage,” siger Inge Voller.
Eleverne på Tårnby Gymnasium skal også installere softwaren Examcookie på deres computer, når de går til skriftlig eksamen i år.
“Den store fordel er, at hvis der opstår mistanke om snyd, så skal vi ikke sidde og vurdere, om eleven har brugt ChatGPT til at skrive teksten. I stedet kan vi gå ind og se på screendumps, om det er snyd eller ej. På den måde risikerer vi heller ikke, at den meget dygtige elev, som har lavet en fejlfri opgave, bliver mistænkt for at snyde,” siger rektor Mikkel Harder Sørensen, som tror og håber på, at brugen af monitorering af elevernes skærme i sig selv virker præventivt mod snyd.
Mattias Tesfaye vil have rådgivning
Børne – og undervisningsminister Mattias Tesfaye har også fokus på ChatGPT og kunstig intelligens på skoler og uddannelser. Han har netop nedsat en ekspertgruppe, der skal undersøge, hvordan de digitale hjælpemidler kan påvirke prøverne på landets skoler og uddannelsesinstitutioner. Ekspertgruppen skal rådgive regeringen og komme med anbefalinger på området.
”Kunstig intelligens er allevegne i vores samfund, og chatbots er kommet for at blive – også i uddannelsessystemet. Men vi skal undgå, at de bruges som snyd til eksamen. Det er en diskussion, der kører i mange af verdens lande, for det er ny teknologi, vi som samfund skal lære at forholde os til,” udtalte Mattias Tesfaye på ministeriets hjemmeside i forbindelse med nyheden om ekspertgruppen.
Formand for gruppen er Birgitte Vedersø, tidligere rektor på Gefion Gymnasium og formand for rektorforeningen Danske Gymnasier.
Blandt andre deltagere i ekspertgruppen er også Tine Wirenfeldt Jensen, der har forsket i plagiatforståelser og skriveidentiteter og gymnasielærer på Odense Tekniske Gymnasium Per Størup Lauridsen. Begge har udtalt sig i artikler på gymnasieskolen.dk om ChatGPT:
Læs: Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode