Tekst_
Johan Rasmussen
Studieture er en fast del af de gymnasiale uddannelser, og langt de fleste lærere har prøvet at pakke kufferten og rejse ud i verden med en klasse. Men hvad skal eleverne have med hjem? Hvad er formålet med en studietur egentlig? Og er der forskel på den tid, lærerne får til planlægning og for at være afsted?
En studietur er på mange måder en anderledes arbejdsopgave end hverdagen hjemme på skolen. Arbejdsdagene kan være lange, og læreren har ansvaret for eleverne 24 timer i døgnet.
I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) understreger man, at lærerne naturligvis skal honoreres rimeligt for den forholdsvis store arbejdsopgave, det er at være i udlandet med en stor flok elever.
“Overordnet set er der to muligheder: Enten laver man på skolen en akkordaftale for studieture, eller også skal lærerne tidsregistrere,” siger Anne Sophie Huus Pedersen, som er formand for GL’s overenskomstudvalg.
GL har ikke et overblik over, hvordan studieturen håndteres på alle skoler, men det er indtrykket, at mange ledere har været interesseret i at lave akkordaftaler om studieture, fortæller Anne Sophie Huus Pedersen.
Rådighedstid skal honoreres
GL vil ikke fremhæve en model frem for en anden, men Anne Sophie Huus Pedersen understreger, at skolerne i begge tilfælde skal forholde sig til rådighedstiden. Det kan godt være, at læreren om aftenen sidder og puster ud på sit hotelværelse, men vedkommende har stadig ansvaret for eleverne.
Den tid, man er til rådighed, skal selvfølgelig honoreres.
“Du står til rådighed hele tiden, og du har ansvaret for elever, som eventuelt drikker alkohol i en fremmed storby. Du kan derfor ikke trække stikket og holde fri. Den tid, man er til rådighed, skal selvfølgelig honoreres,” siger Anne Sophie Huus Pedersen, som selv underviser på Tradium Tekniske Gymnasium.
Hun understreger, at hvis man på en skole har en aftale om, at lærerne tidsregistrerer, så skal ledelse og medarbejdere stadig forholde sig til rådighedstiden – for eksempel med et honorar.
“Det er ikke o.k., hvis ledelsen melder ud, at man kun forventer, at lærerne tidsregistrerer 7,4 timer om dagen, uden at tage højde for den specielle arbejdsopgave, en studietur er,” siger Anne Sophie Huus Pedersen.
Forskellige vilkår
Erhvervsskolelærere på erhvervsskoler under Uddannelsesforbundet har en central akkordaftale for studieture. Her får lærerne 12 arbejdstimer i døgnet plus 12 timers rådighedstjeneste. Rådighedstjeneste beregnes med en tredjedel arbejdstid eller udbetales. Med andre ord: Gymnasielærere og erhvervsskolelærere rejser på studietur med forskellige rammer.
“Det betyder, at lærere på samme erhvervsskole varetager sammenlignelige opgaver på helt forskellige vilkår,” siger Anne Sophie Huus Pedersen.
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Hvorfor mener Gymnasielærerforeningen at man har ansvar for eleverne døgnet rundt – på studieture, hvis man kun for løn for 7,4 timer?
Er det ikke klart at lærerne IKKE har ansvar for elever- når læreren ikke er på arbejde?
Det er vist ikke Gymnasielærerforeningen der mener, at man har ansvar døgnet rundt, hvis man kun får løn for 7,4 timer. Det er et tænkt eksempel fra Anne Sophie Huus Pedersen. Ingen skole vil sende en klasse på studietur, uden at der vil være en lærer, der skal stå til rådighed, hvis der skulle ske noget. Spørgsmålet er så, hvordan den rådighed skal aflønnes, men både GL, ledelse og ethvert menneske vil vel ikke mene, at der ikke skal være en voksen, der har ansvaret for en flok gymnasie-elever i en fremmed by?
Hej Eva.
Som Finn skriver, står du som lærer til rådighed for din arbejdsgiver, når du er på studietur, og det skal naturligvis honoreres. Det er forskelligt, hvordan skolerne honorerer den tid, der ligger uden for egentligt program. På nogle skoler honoreres rådighedstiden med et honorar, på andre er der aftalt en akkord, som rækker ud over program, på andre igen er det aftalt, at den ene lærer “har vagten” og tidsregistrerer uden for program, imens den anden holder fri og ikke står til rådighed for eleverne. Sidstnævnte eksempel vil jeg dog ikke anbefale, da du som lærer stadig forventes at stå til rådighed i det tilfælde, at eleverne har brug for mere end én lærer, og du forventes at opholde dig på studietursdestinationen, så du er tilgængelig for arbejdsgiver. Naturligvis honoreres forberedelse samt program også. Hvis I hos jer oplever, at ledelsen dikterer, at I skal tidsregistrere 7,4 timer (eller blot programmet) og ikke honoreres for rådighedstid eller forberedelse, vil jeg opfordre jer til at drøfte spørgsmålet på et klubmøde og/eller kontakte GL via jeres TR. Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
Venlig hilsen
Anne Sophie