Bevar eksamen, men vælg fra
Skal sommerens eksamener aflyses? Står eleverne på ungdomsuddannelserne i en urimelig situation, hvis de skal til eksamen til sommer? Er de klædt godt nok på til eksamen til sommer? Det er spørgsmål, der i øjeblikket stilles pga. Corona-nedlukningerne, der har præget en stor del af elevernes gymnasietid. Eleverne og deres organisationer har stillet et borgerforslag om aflysning af sommereksamen 2021. Gymnasielærerforeningen (GL) ønsker også en afklaring af den kommende sommers eksamener – gerne med afvikling af færre eksamener. Undervisningsministeren vil endnu ikke træffe beslutninger. Men er det urimeligt at eksaminere eleverne til sommer efter perioder med digital undervisning?
Der er ingen tvivl om, at eleverne på ungdomsuddannelserne har oplevet en meget anderledes skolegang fra marts og indtil nu i forhold til normalen. Hjemsendelser har krævet digital undervisning, hvor eleverne sidder hjemme ved deres computer. Under den første nedlukning i marts var den undervisningsform ny for de fleste, og lynhurtigt blev den daglige undervisning digitaliseret. Hen ad vejen er der blevet eksperimenteret med at finde undervisningsformer, der egner sig bedre til det digitale miljø, end den kendte klasseundervisning. Men det kræver en del at få til at lykkes.
Nu hvor elever ønsker, at de fleste eksamener aflyses, går argumentet på, at de ikke er klædt på til eksamen, fordi den digitale undervisning ikke er lige så god, som den normale fysiske undervisning; man bliver ikke set og hørt, det er demotiverende at sidde hjemme, i nogle fag er der faglige aktiviteter, der ikke kan lade sig gøre, fx i idræt og forsøg i naturvidenskab. Og det er rigtigt, at undervisning, hvor man sidder hver for sig bag en skærm, ikke er det samme og ikke kan det samme, som undervisningen i klassen, hvor man er fysisk tilstede, kan se og høre hinanden hele tiden osv. Og heldigvis kan man sige. Det er klart, at relationer, interaktion, tilstedeværelse og samtale gør en forskel for læringen og for den almene dannelse, som udgør fundamentet i ungdomsuddannelserne.
Som erstatning for eksamen, ønsker eleverne at få ophøjet deres årskarakterer til eksamenskarakterer, ligesom det var tilfældet ved eksamen i sommeren 2020. Dertil bør indvendes et par ting. Situationen er ikke på nuværende tidspunkt, som den var i foråret/sommeren 2020. For det første er der så god tid til, eksamensperioden starter, at det er muligt at se på og ændre vilkårene for eksamen. For det andet er det ikke en god løsning at ophøje årskarakterer, hvis eleverne har svært ved at lære, når undervisningen er digital, hvis motivationen er lav, eller hvis aktiv deltagelse i digital undervisning er vanskeligere, end når undervisningen er med fysisk tilstedeværelse. Lærere skal jo vurdere det, de har grundlag for at vurdere. Der vil altså være mindst lige så mange elever, der ikke får vist deres evner i digital undervisning, som i undervisning med fysisk tilstedeværelse.
Hvis der skal gøres noget ved sommereksamenerne 2021, og det kan der være gode grunde til, så bør det ikke være en aflysning af eksamen. De skriftlige eksamener kan indebære en betydelig sundhedsrisiko, når rigtig mange elever samles i den samme idrætshal eller festsal. Dem kan det give rigtig god mening at aflyse, for at smitten ikke skal brede sig igen. Men de mundtlige eksamener bør kunne afvikles forsvarligt. Mange andre steder i det danske uddannelsessystem afvikles mundtlige eksamener virtuelt – og med gode erfaringer; det er også en mulighed på ungdomsuddannelserne, hvis smitterisikoen kræver det. For at gøre grundlaget rimeligt og fair, skal kravene ved eksamen ændres. Går man i gang nu, kan der uden problemer ændres i kravene.
For eksempel kan det være nødvendigt at fravælge elementer i læreplanerne, så eleverne vurderes på en rimelig baggrund. Man kan forestille sig færre forskellige eksamensspørgsmål, færre områder til eksamination osv. Mundtlig eksamen skal gerne afspejle den daglige undervisning, så hvis der – pga. Coronarestriktioner – har manglet noget i den daglige undervisning, så skal eksamen tilpasses. Og man må således stole på, at den enkelte lærer lader eksamensspørgsmålene afspejle undervisningen, og den enkelte lærer må dokumentere, hvilket stof der er arbejdet med, i hvilket omfang, og på hvilke måder; det skal så danne grundlag for eksaminationen. Ligesom altid.
For at kunne afslutte en uddannelse med en rimelig og retfærdig vurdering, for at kunne være sikker på elevernes retssikkerhed, kræves dog ikke kun en tilpasning af kravene ved eksamen. Også den daglige digitale undervisning må tilpasses, så eleverne trænes i den situation, de vil være i ved en evt. digital eksamen. Fokuseret stilladsering og træning af mundtlighed i faglige samtaler og vejledning på tomandshånd eller i små grupper i det digitale rum bør opprioriteres og blive en større del af den daglige digitale undervisning. Uanset om der bliver tale om digitale eller fysiske eksamener, vil en sådan ændret tilrettelæggelse af den daglige digitale undervisning være en styrke for elevernes læring og dannelse, måske også for motivationen. Og en styrke for elevernes senere virke og studieparathed.
Dertil kommer, at hvis eleverne ikke mener, de lærer tilstrækkeligt ved digital undervisning, så er der vel et større og langt vigtigere spørgsmål: Vil disse Coronaramte årgange på ungdomsuddannelserne overhovedet have lært det, de skal for at være studieparate og kunne begynde på en videregående uddannelse? Eller skal vi give alle elever på ungdomsuddannelserne et halvt eller et helt år mere, før de kan komme videre?
Så mht. sommereksamen 2021 på ungdomsuddannelserne: Vælg fra, skær til, lad eksamen afspejle den afviklede undervisning, men bevar eksamen. Ikke for eksamens skyld, men for elevernes skyld. Eksamen giver trods alt en mulighed for at vise, hvad man har lært, i et fortroligt og forhåbentlig trygt rum uden kammeraternes øjne og ører hvilende på sig. Ny forskning viser fx, at mange elever føler sig utrygge ved at deltage i klasseundervisningen, hvor 28 par øjne hviler på dem, og der er ikke megen grund til at tro, at den utryghed bliver mindre i den digitale undervisning. Den daglige undervisning – digital eller fysisk – tilgodeser den udadvendte elev, men den individuelle eksamenssituation kan for andre elever være en mulighed for at vise sin kunnen i mere fortrolige rammer – om det sker fysisk eller digitalt.
Morten Winther Bülow, lærer, Aarhus Katedralskole
Hans Elgaard Mogensen, lærer, Aarhus Katedralskole og Risskov Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode