Slagtebænk dannelse
Formynderi? spurgte antikkens Grækenland. De vidende, sofisterne, sagde: Nej, for oplyst kan vi afsløre skjult formynderi, når vedtægt præsenteres som natur.
De bedrevidende filosofister sagde: Ja, for alt fysisk er eksempler på metafysiske former, som kun vi fra akademiet kan se. Senere gav kirken samme svar, blot med kloster og paver i stedet for akademi og filosoffer.
Metafysikken fik dog et knæk med Newtons fysik: Nej, månen bevæger sig ikke mellem stjernerne, den falder mod jorden som æblet. Nej, de adlyder ikke en uberegnelig metafysisk vilje, men deres egen beregnelige fysiske vilje. Nej, fysisk vilje, kraft, opretholder ikke, men ændrer tilstande.
Når æbler og måner adlyder egen vilje og ikke en formynders, kan vi mennesker gøre det samme: Oplyste kan vi debattere og stemme. Og oplysningstiden skabte to republikker, en amerikansk og en fransk. Men også tysk antioplysning, hvor Hegel opfandt en metafysisk Ånd, der udtrykker sig i folkenes historie, skøn kunst og Bildung, dannelse.
Det kunne Preussen så bruge, da Napoleon besatte Berlin efter endnu et mislykket tysk forsøg på at kvæle den franske republik. Humboldt skabte en dannelsesskole med tre mål: Befolkningen må ikke oplyses, så forlanger den demokrati som i Frankrig. Den skal i stedet indpodes en nationalfølelse, så den ser sig som et folk, der følger Åndens vilje ved at bekæmpe andre folk, især det franske. Og endelig skal blodadelen erstattes af en vidensadel, som udsorteres blandt folkets talenter og dannes, så den kan færdes ved hoffet.
Den antioplysende dannelse slugtes råt af dansk romantik. På universitetet skulle didaktikken fastlægge dannelsens indhold, så skolen kunne opbygges som et (ud)dannelsessystem gennemsyret af
Humboldts dannelse. Tale- og talsproget indeholder republikkens fem vigtigste aktiviteter: at læse, at skrive, at tale samt at måle jord og at genforene tal, geometri og algebra. Disse blev samlet i to aktiviteter, at ”danske” og at ”matematikke”.
Den manglende oplysning kunne så skjules ved at afskaffe eller sænke bestågrænsen ved skriftlig eksamen. Og ved at fastholde en mundtlig eksamen, hvor byger af ledende spørgsmål sikrer, at de unge består ved bare at møde op.
Undskyld, Napoleon forlod Berlin for 200 år siden. Så pensioner nu dannelsen, og indfør i stedet republikkens highskole fra 8. klasse med individuel talentudvikling gennem daglige lektier i selvvalgte halvårsblokke af praktisk eller teoretisk art; og sammen med lærere, der kun underviser i deres hovedfag.
Allan Tarp
VUC Aarhus
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode