Slagtebænk calculus
Sig nærmer tiden for den årlige rituelle nedslagtning af matematik B-elever. Og matematiklærerstanden fryder sig over dens effektivitet: Hvert år sænkes præstationsgrænsen, så dog nogle få kan bestå.
Vi var i samme situation før 2005-reformen. Matematik C skulle fjernes som obligatorisk fag grundet massiv dumpning. Mit forskningsarbejde (se MATHeCADEMY.net) reddede dog faget:
Jeg påviste, at man ikke underviste i matematik, men i meta-matik, hvor begreber fremstilles som eksempler på abstraktioner i stedet for som abstraktioner fra eksempler, som de opstod historisk.
Kernestoffet, vækst med konstant tal og procent, blev således fremstillet som eksempler på lineære og eksponentielle funktioner, som igen var eksempler på funktioner, som igen var eksempler på mange-én-mængderelationer, noget, som eleverne hørte som ”bublibub er eksempel på bablibab”. Ministeriet godtog analysen og fjernede funktionerne i stedet for faget.
Nu er den så gal på B-niveauet. Indfør adgangsprøve, kræver en meta-matik-professor i november 2015, kernestoffet differential- og integralregning, calculus, er for svært for almindelige elever.
Helt enig, hvis man underviser i den rækkefølge. Men med modsat rækkefølge vil alle bestå matematik B.
Algebra betyder genforening på arabisk. I skolen kommer forening altid før opdeling: Plus og gange og potens kommer før minus og division og rod/logaritme. Hvorfor så modsat på matematik B? Udskrives 345 på fuld form, 3*10^2 + 4*10 + 5*1, kan alle se de fire foreningsmåder: plus, gange, potens og addition af areal-blokke, også kaldet integralregning.
I årevis har jeg anbefalet at begynde med addition af arealblokke: Med 2 kilo a 3 kroner/kilo plus 4 kilo a 5 kroner/kilo kan styk-tallene 2 og 4 adderes direkte til 6, hvorimod per-tallene 3 og 5 først skal opganges til arealblokkene 2*3 og 4*5, før de kan adderes. Så integralregning handler blot om at addere per-tal ved at finde arealet under per-tals-kurven. Og differentialregning er en snedig måde at gøre dette på.
Men standen nægter at lytte og vil nu ikke mere trykke mine indlæg: Elever ved ikke, hvad per-tal er; og per-tal findes ikke i lærebogen, ergo kan vi ikke undervise i det.
Sluder og vrøvl. Per-tal som kroner per kilo og meter per sekund findes overalt. Og Google anviser straks materiale om per-tal og artikler som Med PerTal består alle matematik B.
Så kære rektorer, stop det årlige calculus-blodbad. Fortæl standen, at alle kender per-tal, men ikke hvordan de adderes. Det er det, standen betales for at formidle.
Allan Tarp,
VUC Aarhus
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode