Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Slagtebænk calculus

15. marts 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Sig nærmer tiden for den årlige rituelle nedslagtning af matematik B-elever. Og matematiklærerstanden fryder sig over dens effektivitet: Hvert år sænkes præstationsgrænsen, så dog nogle få kan bestå.

Vi var i samme situation før 2005-reformen. Matematik C skulle fjernes som obligatorisk fag grundet massiv dumpning. Mit forskningsarbejde (se MATHeCADEMY.net) reddede dog faget:

Jeg påviste, at man ikke underviste i matematik, men i meta-matik, hvor begreber fremstilles som eksempler på abstraktioner i stedet for som abstraktioner fra eksempler, som de opstod historisk.

Kernestoffet, vækst med konstant tal og procent, blev således fremstillet som eksempler på lineære og eksponentielle funktioner, som igen var eksempler på funktioner, som igen var eksempler på mange-én-mængderelationer, noget, som eleverne hørte som ”bublibub er eksempel på bablibab”. Ministeriet godtog analysen og fjernede funktionerne i stedet for faget.

Nu er den så gal på B-niveauet. Indfør adgangsprøve, kræver en meta-matik-professor i november 2015, kernestoffet differential- og integralregning, calculus, er for svært for almindelige elever.

Helt enig, hvis man underviser i den rækkefølge. Men med modsat rækkefølge vil alle bestå matematik B.

Algebra betyder genforening på arabisk. I skolen kommer forening altid før opdeling: Plus og gange og potens kommer før minus og division og rod/logaritme. Hvorfor så modsat på matematik B? Udskrives 345 på fuld form, 3*10^2 + 4*10 + 5*1, kan alle se de fire foreningsmåder: plus, gange, potens og addition af areal-blokke, også kaldet integralregning.

I årevis har jeg anbefalet at begynde med addition af arealblokke: Med 2 kilo a 3 kroner/kilo plus 4 kilo a 5 kroner/kilo kan styk-tallene 2 og 4 adderes direkte til 6, hvorimod per-tallene 3 og 5 først skal opganges til arealblokkene 2*3 og 4*5, før de kan adderes. Så integralregning handler blot om at addere per-tal ved at finde arealet under per-tals-kurven. Og differentialregning er en snedig måde at gøre dette på.

Men standen nægter at lytte og vil nu ikke mere trykke mine indlæg: Elever ved ikke, hvad per-tal er; og per-tal findes ikke i lærebogen, ergo kan vi ikke undervise i det.

Sluder og vrøvl. Per-tal som kroner per kilo og meter per sekund findes overalt. Og Google anviser straks materiale om per-tal og artikler som Med PerTal består alle matematik B.

Så kære rektorer, stop det årlige calculus-blodbad. Fortæl standen, at alle kender per-tal, men ikke hvordan de adderes. Det er det, standen betales for at formidle.

Allan Tarp,
VUC Aarhus

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater