Mens vi venter på Godot, Moderniseringsstyrelsen …
Som bekendt har implementeringen af 2013-overenskomsten været en kæmpe udfordring. To mulige løsninger på spørgsmålet om opgørelsen af arbejdstid står tilbage:
Aftaler, der indebærer en meget høj grad af transparens og tryghed for den enkelte lærer, ligesom de er nemme at administrere. Problematisk er det, hvis skolekulturen her ikke kan modvirke, at lærere bruger akkorden til at ”spare” arbejdstid, og på samme vis, hvis ledelser bruger akkorden og uddelegeringen som et alibi for ikke at udøve passende nærhed i forhold til den daglige arbejdsproces.
Tidsregistrering, der indebærer en mere præcis opgørelse af arbejdstid. ”Normalisering” i forhold til ”retfærdighed” kræver her, at den enkelte lærer gennem den løbende porteføljetilpasning opnår omtrentlig proportionalitet med kollegernes arbejdsbelastning, samtidig med at ledelsen er i stand til at overholde skolens budget. Problematisk er det her, hvis skolekulturen ikke kan modvirke, at lærere ved tidsregistrering og porteføljeopfølgning tilkæmper sig en ”uretmæssig” del af den samlede tidsressource – desværre har mange ledelsers usikkerhed i den sammenhæng ført til mere eller mindre ledelsesudmeldte akkorder med svigtende motivation som resultat.
Udmeldte planlægningsakkorder med en reel efterfølgende porteføljedialog og tilpasning er det realistiske mål at tilstræbe i en tidsregistreringssammenhæng. Vigtigt og vanskeligt er det i den forbindelse at ramme en balancerende ledelsesnærhed, der skaber en tryg og udviklende ramme for den enkelte lærer uden at indebære en hær af mellemledere. Hvis vi i samarbejde med ledelserne fik begravet tabuerne forbundet med planlægningsakkorder, ville det helt sikkert være muligt at inkorporere en mekanisme på planlægningsværktøjer som Lectio, Ludus med videre til optælling af de løbende udførte opgaver ud fra planlægningsakkorderne relativt til tidsforbruget. Porteføljesamtaler med løbende budgetoverblik som pejlemærker vil muliggøre ledelsesrespekten for visse gennem dialog begrundede forskelle, idet de samtidig også på transparent vis i nogle tilfælde kan føre til ledelsesmæssige korrektiver i forhold til arbejdsmåden.
Kan det gennem voldgiftssager lykkes at få knæsat, at skoleledelserne enten reelt skal gøre brug af et tidsregistreringssystem eller lave aftaler, er vi kommet et vigtigt skridt videre. Forbedring af porteføljesamtaler og opfølgninger de mange steder, det halter, vil yderligere være muligt, hvis vi får udviklet og implementeret en mekanisme til det løbende overblik i forhold til portefølje og arbejdstid. Måske kunne vi så på tidsregistreringsskolerne komme rigide ledelses(u)udmeldte akkorder og vilkårlige kræmmerløsninger på honorering af merarbejdstid i august måned til livs.
Poul Dalgaard Jensen
Vestfyns Gymnasium
SVAR
Jeg er meget enig i din beskrivelse og enig med dig i, hvad der er målet. Det har mange steder været et uværdigt forløb om honorering af merarbejde, som lærerne har oplevet som en manglende anerkendelse af deres reelle arbejdsindsats.
OK 13 er generelt blevet brugt som anledning til at flytte ressourcer væk fra lærerne, så mange lærere oplever en stor arbejdsintensivering. Når det samtidig er sket, uden at ledelsen har kommunikeret det tydeligt ud, så er mange lærere kommet i klemme. Det, du kalder ledelses(u)udmeldte akkorder, har desværre været kendetegnende på mange skoler. Den manglende transparens og manglende oplevelse af retfærdighed er barsk for lærernes arbejdsglæde.
Jeg håber, at tilbagemeldingerne fra år to vil vise, at man lokalt er blevet bedre til at få dialogen til at fungere, og at man er blevet bedre til at afstemme et forventningsniveau ledelse og lærere imellem, så det ikke bliver lærerne, der betaler prisen. Det vil vi i hovedbestyrelsen evaluere og følge op på i efteråret.
Jeg deler også dit ønske om, at voldgiften understreger, at tidsregistreringen skal fungere, hvis ikke der er indgået en lokal aftale, og at lærere, der har arbejdet mere end 1.924 timer, skal have en konkret, individuel og saglig begrundelse for, hvordan deres merarbejde honoreres.
I forbindelse med OK 15 aftalte vi med Moderniseringsstyrelsen en række initiativer, som har til formål at få arbejdstidssystemet til at fungere bedre. Vi har møde med Moderniseringsstyrelsen primo september, hvor vi gerne skal have konkretiseret initiativerne.
Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode