Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Mens vi venter på Godot, Moderniseringsstyrelsen …

14. august 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Som bekendt har implementeringen af 2013-overenskomsten været en kæmpe udfordring. To mulige løsninger på spørgsmålet om opgørelsen af arbejdstid står tilbage:

Aftaler, der indebærer en meget høj grad af transparens og tryghed for den enkelte lærer, ligesom de er nemme at administrere. Problematisk er det, hvis skolekulturen her ikke kan modvirke, at lærere bruger akkorden til at ”spare” arbejdstid, og på samme vis, hvis ledelser bruger akkorden og uddelegeringen som et alibi for ikke at udøve passende nærhed i forhold til den daglige arbejdsproces.

Tidsregistrering, der indebærer en mere præcis opgørelse af arbejdstid. ”Normalisering” i forhold til ”retfærdighed” kræver her, at den enkelte lærer gennem den løbende porteføljetilpasning opnår omtrentlig proportionalitet med kollegernes arbejdsbelastning, samtidig med at ledelsen er i stand til at overholde skolens budget. Problematisk er det her, hvis skolekulturen ikke kan modvirke, at lærere ved tidsregistrering og porteføljeopfølgning tilkæmper sig en ”uretmæssig” del af den samlede tidsressource – desværre har mange ledelsers usikkerhed i den sammenhæng ført til mere eller mindre ledelsesudmeldte akkorder med svigtende motivation som resultat.

Udmeldte planlægningsakkorder med en reel efterfølgende porteføljedialog og tilpasning er det realistiske mål at tilstræbe i en tidsregistreringssammenhæng. Vigtigt og vanskeligt er det i den forbindelse at ramme en balancerende ledelsesnærhed, der skaber en tryg og udviklende ramme for den enkelte lærer uden at indebære en hær af mellemledere. Hvis vi i samarbejde med ledelserne fik begravet tabuerne forbundet med planlægningsakkorder, ville det helt sikkert være muligt at inkorporere en mekanisme på planlægningsværktøjer som Lectio, Ludus med videre til optælling af de løbende udførte opgaver ud fra planlægningsakkorderne relativt til tidsforbruget. Porteføljesamtaler med løbende budgetoverblik som pejlemærker vil muliggøre ledelsesrespekten for visse gennem dialog begrundede forskelle, idet de samtidig også på transparent vis i nogle tilfælde kan føre til ledelsesmæssige korrektiver i forhold til arbejdsmåden.

Kan det gennem voldgiftssager lykkes at få knæsat, at skoleledelserne enten reelt skal gøre brug af et tidsregistreringssystem eller lave aftaler, er vi kommet et vigtigt skridt videre. Forbedring af porteføljesamtaler og opfølgninger de mange steder, det halter, vil yderligere være muligt, hvis vi får udviklet og implementeret en mekanisme til det løbende overblik i forhold til portefølje og arbejdstid. Måske kunne vi så på tidsregistreringsskolerne komme rigide ledelses(u)udmeldte akkorder og vilkårlige kræmmerløsninger på honorering af merarbejdstid i august måned til livs.

Poul Dalgaard Jensen
Vestfyns Gymnasium

 

SVAR
Jeg er meget enig i din beskrivelse og enig med dig i, hvad der er målet. Det har mange steder været et uværdigt forløb om honorering af merarbejde, som lærerne har oplevet som en manglende anerkendelse af deres reelle arbejdsindsats.

OK 13 er generelt blevet brugt som anledning til at flytte ressourcer væk fra lærerne, så mange lærere oplever en stor arbejdsintensivering. Når det samtidig er sket, uden at ledelsen har kommunikeret det tydeligt ud, så er mange lærere kommet i klemme. Det, du kalder ledelses(u)udmeldte akkorder, har desværre været kendetegnende på mange skoler. Den manglende transparens og manglende oplevelse af retfærdighed er barsk for lærernes arbejdsglæde.

Jeg håber, at tilbagemeldingerne fra år to vil vise, at man lokalt er blevet bedre til at få dialogen til at fungere, og at man er blevet bedre til at afstemme et forventningsniveau ledelse og lærere imellem, så det ikke bliver lærerne, der betaler prisen. Det vil vi i hovedbestyrelsen evaluere og følge op på i efteråret.

Jeg deler også dit ønske om, at voldgiften understreger, at tidsregistreringen skal fungere, hvis ikke der er indgået en lokal aftale, og at lærere, der har arbejdet mere end 1.924 timer, skal have en konkret, individuel og saglig begrundelse for, hvordan deres merarbejde honoreres.

I forbindelse med OK 15 aftalte vi med Moderniseringsstyrelsen en række initiativer, som har til formål at få arbejdstidssystemet til at fungere bedre. Vi har møde med Moderniseringsstyrelsen primo september, hvor vi gerne skal have konkretiseret initiativerne.

Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater