Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Mens vi venter på Godot, Moderniseringsstyrelsen …

14. august 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Som bekendt har implementeringen af 2013-overenskomsten været en kæmpe udfordring. To mulige løsninger på spørgsmålet om opgørelsen af arbejdstid står tilbage:

Aftaler, der indebærer en meget høj grad af transparens og tryghed for den enkelte lærer, ligesom de er nemme at administrere. Problematisk er det, hvis skolekulturen her ikke kan modvirke, at lærere bruger akkorden til at ”spare” arbejdstid, og på samme vis, hvis ledelser bruger akkorden og uddelegeringen som et alibi for ikke at udøve passende nærhed i forhold til den daglige arbejdsproces.

Tidsregistrering, der indebærer en mere præcis opgørelse af arbejdstid. ”Normalisering” i forhold til ”retfærdighed” kræver her, at den enkelte lærer gennem den løbende porteføljetilpasning opnår omtrentlig proportionalitet med kollegernes arbejdsbelastning, samtidig med at ledelsen er i stand til at overholde skolens budget. Problematisk er det her, hvis skolekulturen ikke kan modvirke, at lærere ved tidsregistrering og porteføljeopfølgning tilkæmper sig en ”uretmæssig” del af den samlede tidsressource – desværre har mange ledelsers usikkerhed i den sammenhæng ført til mere eller mindre ledelsesudmeldte akkorder med svigtende motivation som resultat.

Udmeldte planlægningsakkorder med en reel efterfølgende porteføljedialog og tilpasning er det realistiske mål at tilstræbe i en tidsregistreringssammenhæng. Vigtigt og vanskeligt er det i den forbindelse at ramme en balancerende ledelsesnærhed, der skaber en tryg og udviklende ramme for den enkelte lærer uden at indebære en hær af mellemledere. Hvis vi i samarbejde med ledelserne fik begravet tabuerne forbundet med planlægningsakkorder, ville det helt sikkert være muligt at inkorporere en mekanisme på planlægningsværktøjer som Lectio, Ludus med videre til optælling af de løbende udførte opgaver ud fra planlægningsakkorderne relativt til tidsforbruget. Porteføljesamtaler med løbende budgetoverblik som pejlemærker vil muliggøre ledelsesrespekten for visse gennem dialog begrundede forskelle, idet de samtidig også på transparent vis i nogle tilfælde kan føre til ledelsesmæssige korrektiver i forhold til arbejdsmåden.

Kan det gennem voldgiftssager lykkes at få knæsat, at skoleledelserne enten reelt skal gøre brug af et tidsregistreringssystem eller lave aftaler, er vi kommet et vigtigt skridt videre. Forbedring af porteføljesamtaler og opfølgninger de mange steder, det halter, vil yderligere være muligt, hvis vi får udviklet og implementeret en mekanisme til det løbende overblik i forhold til portefølje og arbejdstid. Måske kunne vi så på tidsregistreringsskolerne komme rigide ledelses(u)udmeldte akkorder og vilkårlige kræmmerløsninger på honorering af merarbejdstid i august måned til livs.

Poul Dalgaard Jensen
Vestfyns Gymnasium

 

SVAR
Jeg er meget enig i din beskrivelse og enig med dig i, hvad der er målet. Det har mange steder været et uværdigt forløb om honorering af merarbejde, som lærerne har oplevet som en manglende anerkendelse af deres reelle arbejdsindsats.

OK 13 er generelt blevet brugt som anledning til at flytte ressourcer væk fra lærerne, så mange lærere oplever en stor arbejdsintensivering. Når det samtidig er sket, uden at ledelsen har kommunikeret det tydeligt ud, så er mange lærere kommet i klemme. Det, du kalder ledelses(u)udmeldte akkorder, har desværre været kendetegnende på mange skoler. Den manglende transparens og manglende oplevelse af retfærdighed er barsk for lærernes arbejdsglæde.

Jeg håber, at tilbagemeldingerne fra år to vil vise, at man lokalt er blevet bedre til at få dialogen til at fungere, og at man er blevet bedre til at afstemme et forventningsniveau ledelse og lærere imellem, så det ikke bliver lærerne, der betaler prisen. Det vil vi i hovedbestyrelsen evaluere og følge op på i efteråret.

Jeg deler også dit ønske om, at voldgiften understreger, at tidsregistreringen skal fungere, hvis ikke der er indgået en lokal aftale, og at lærere, der har arbejdet mere end 1.924 timer, skal have en konkret, individuel og saglig begrundelse for, hvordan deres merarbejde honoreres.

I forbindelse med OK 15 aftalte vi med Moderniseringsstyrelsen en række initiativer, som har til formål at få arbejdstidssystemet til at fungere bedre. Vi har møde med Moderniseringsstyrelsen primo september, hvor vi gerne skal have konkretiseret initiativerne.

Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater