Terminsprøve i skriftlig dansk
Snart er det atter tid til terminsprøver, og i den forbindelse ønsker flere af mine elever gode råd.
Mit første råd til eleverne lyder, at de bør tænke over, hvordan de bedst muligt kan bruge de 5 timer, de har til rådighed til opgavebesvarelsen; 5 timer lyder af meget, men er reelt set meget lidt. Min erfaring er, at flere elever rent faktisk ikke når at løse opgaven inden for den givne tid- i hvert fald til terminsprøven – derefter virker det til, at de har forstået, hvad jeg mener med, at fem timer er lidt. Hvordan kan de så bedst lære at disponere deres tid? Her foreslår jeg dem at bruge 1 time på at læse sættet igennem og notere nogle stikord vedr. selve stilemnet og lidt hovedpointer fra de forskellige tekster. På den måde vil det være nemmere for dem at kunne vælge en til to velegnede perspektiveringstekster. I denne forbindelse husker jeg også at oplyse eleverne om, at begrebet ”tekst” er udvidet, således det også omfatter kortfilm, billeder, reklamer. Jeg anbefaler dernæst eleverne, at de bruger 3 timer på at skrive selve stilen, hvilket reelt set gør, at de skal skrive mindst 1 side i timen for at kunne opnå en ”minimumslængde” på ca. 3 sider. Den sidste time bør de bruge på at læse korrektur på deres opgave. Der er ikke nogen officiel minimumslængde for de danske stile, men jeg plejer altid at sige, at de har en god basis med ca. tre sider, hvis de husker at undgå gentagelser og komme med belæg for deres iagttagelser.
I forbindelse med ovennævnte råder jeg eleverne på forhånd til at have en plan A for, hvilken genre de ønsker at skrive i. Jeg beder dem om, timen forinden terminsprøven, at kigge på deres tidligere stile og notere, hvilken karakter de har fået i de forskellige stilgenrer, og dernæst skal de notere, hvilke fejl jeg har nævnt for dem, at de skal være særligt obs. på. Derudover beder jeg dem om at medbringe en stilbesvarelse, som de har klaret sig godt i, således de har en form for skabelon med til terminsprøven. Jeg råder dog samtidig eleverne til at have en plan B, i form af en back-up-stilgenre, hvis det skulle vise sig, at de går kolde i skriveprocessen på selve dagen. Hellere skifte genre inden for kort tid, end at stirre sig tom på et dokument og ikke få afleveret en fyldestgørende opgave. For eksempel havde jeg for nogle år siden en stor andel elever, som på forhånd havde udtalt, at de ville gå efter at skrive en kronik og metarefleksion, men da de opdagede, at emnet omhandlede zombier, fik flere af dem skriveblokering. Det er således klart en fordel, hvis eleverne på forhånd har overvejet, hvilken genre de ønsker at skrive i, da det bliver lettere for dem at forberede sig på kravene og huske disse. Til dette formål plejer jeg også at anbefale eleverne at printe diverse analysemodeller- som de kan lade sig inspirere af. For tiden benytter jeg mig selv af de analysemodeller, der er oplistet i bogen: Dansk i tiden- en grundbog Jeg ved godt, at eleverne blot kan downloade modellerne, men det er min erfaring, at jo flere dokumenter eleverne skal finde rundt i på deres computer, jo mere forvirrede bliver de under tidspres. Udover at anbefale diverse analysemodeller, råder jeg eleverne til at repetere de 7 snubletråde, som flere af dem ofte falder i: fusk og sjusk med kilder, beskrivelse uden analyse, indforstået behandling af teksten eller skribenten, manglende eller forkert brug af citater, manglende distance i form af holdninger og procesorientering, punktopstilling og ensformighed samt generelle og vage formuleringer. Snubletrådene er nærmere beskrevet i bogen: Skriv dig frem. En sidste ting, jeg gør, er at repetere begreberne: analyse, fortolkning, perspektivering, vurdering, diskussion og metarefleksion, således eleverne ikke er i tvivl om, hvad der reelt set kræves af dem. Flere elever blander nemlig begreberne sammen og får dermed fx ikke lavet en vurdering af en tekst, men nærmere diskuteret tekstens hovedpointer.
Jeg er altid spændt på, hvordan det går mine elever til terminsprøven, men som jeg siger til dem: ”Hellere en dårlig generalprøve og en god ”premiere” til afgangseksamen.” Terminsprøven kan være en hård opvågning for dem, men jeg er sikker på, at den i sidste ende bidrager til, at eleverne får en bedre forståelse for stilgenrerne og disponeringen af deres egen tid, således de bedst muligt bliver i stand til at håndtere afgangseksamen.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode