Kreativ skriftlighed
Omlagt skriftlighed – hvordan gør vi det, uden at det ender med, at vi arbejder mere, når vi både er til stede, mens de skriver, og vi også skal rette bagefter?
Jeg er superglad for omlagt skriftlighed, dvs. for skemalagt elevtid. Fordelene er store: Eleverne når at starte på deres skriftlige opgaver i timerne, de kan få hjælp undervejs i skriveprocessen, det er nemmere at arbejde med gruppeprodukter og formativ evaluering undervejs, eleverne kan give hinanden feed-forward osv.
Der er selvfølgelig også nogle vigtige pointer, som vi skal overveje: Hvordan gør vi det, uden at det ender med, at vi arbejder mere, når vi både er til stede, mens de skriver, og vi også skal rette bagefter? Det gælder om at tænke anderledes, end vi plejer. Vi kan med fordel udnytte, at vores elever rigtig gerne vil samarbejde, og i vid udstrækning gør det, også i de individuelle opgaver. Derfor er det oplagt at lave flere gruppeopgaver.
Det er også oplagt at inddrage de sociale medier, som eleverne i forvejen lever igennem. Det kan være Youtube, blogs, wikier, deling af produkter i en Facebookgruppe m.m. Skriftlighed er nemlig mange ting: ”Skriftlige arbejder er ikke bare ord på print, men skal forstås i en udvidet betydning som produktivt arbejde i relevante udtryksformer og medier” (Ellen Krogh, 2010, SDU).
I mit ene fag, kemi, arbejder eleverne altid i grupper, også om de skriftlige produkter. De skal trænes i den traditionelle rapportgenre, hvilket foregår kollaborativt i Googledocs. Desuden laver de wikier over grundlæggende begreber og sammenhængene mellem disse, screencasts/film hvor et forsøg eller et delemne dokumenteres og forklares, interaktive plakater, der dokumenterer projektarbejde osv.
I mit andet fag, dansk, arbejder eleverne også i grupper langt hen ad vejen. Eleverne laver fx wikier, hvor begreber i analysemodeller forklares og illustreres med eksempler, de holder taler og laver kampagnefilm, de skriver blogs m.m. Selvfølgelig skal de almindelige stilegenrer også trænes, men det kan med fordel gøres i grupper langt hen ad vejen. Det giver mere reflekterede stile, og eleverne er superglade for at læse hinandens stile, fordi de så ser mange forskellige måder at løse den samme opgave på.
En undtagelse til princippet om gruppeprodukter gælder dog træning i eksamensopgaver, der også bør laves individuelt op til eksamen.
Rettearbejdet i begge fag foregår ofte i timerne, hvor vi ser produkterne sammen, og eleverne får feedback med det samme. Andre gange retter jeg hjemme, men antallet af opgaver er ikke så stort, når der arbejdes i grupper.
Fælles for det skriftlige arbejde i mine fag er at eleverne altid får feed-forward undervejs, både af mig og af klassekammeraterne, og at produkterne ikke længere kun er fra dem til mig, men i høj grad også bliver til resten af klassen, og ind i mellem også til resten af verden.
Det skriftlige arbejde bliver bedre og sjovere, både for eleverne og for mig, uden at det giver merarbejde.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode