Den lukkede tænketank
Hvorfor tænke tanker, der bliver indenfor tænketanken?
Jeg har lige været på kursus, og i den forbindelse fik jeg tilsendt det strategipapir, som tænketanken for digital dannelse har udgivet i november 2012. Her kan man i indledningen læse følgende om tænketankens formål:
Det lyder superspændende… Og så er det, jeg tænker: Hvorfor har jeg ikke hørt om det før? Hvorfor har det ikke været sendt ud til os lærere? Hvordan forestiller tænketanken sig, at vi skal stå sammen om at bidrage til elevernes digitale dannelse, hvis vi ikke en gang kender til deres strategi?
Nogle gange kan jeg føle mig lidt alene, når jeg anvender nye undervisningsformer, sociale medier, it-baseret undervisning uden traditionel tavleundervisning. Men jeg mener, at det er en stor del af det at gøre vores elever til gode samfundsborgere. Deres måder at tænke og handle på, for ikke at tale om deres omverden, ser væsentlig anderledes ud end vores gjorde, da vi var unge. Og det bliver vi nødt til at tage højde for i vores undervisning.
Jeg har gennem et par år kørt kollaborativ it-baseret læring i mine klasser. Det foregår på den måde, at eleverne arbejder i grupper (samme grupper i et par måneder ad gangen), de planlægger selv deres arbejde ud fra nogle rammer som jeg sætter op, og al undervisning er net-baseret. Det fungerer rigtig godt, og eleverne lærer mere end, hvis jeg havde lavet tavleundervisning. Og de er aktive, kreative, glade og motiverede, samtidig med at det, de producerer til nettet, giver mening for dem, fordi det kan/skal bruges af andre, i stedet for kun at være til mig.
Men der er ingen tvivl om at jeg bliver set som en mærkelig fisk med en besynderlig tilgang til mit job af mange af mine kolleger. Derfor ville det have været rart, hvis tænketankens strategipapir var kendt på gymnasierne, så det faktisk kunne understøtte udvikling af nye lærings- og undervisningsformer. Det kunne potentielt sætte gang i en hel masse ideer og udvikling.Hvorfor tænke tanker, der bliver indenfor tænketanken? Hvad er fidusen ved tænketankens arbejde, hvis det aldrig bliver omsat i praksis?
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode