Fra et stoppested på OK13-bussens rute
Kunne det tænkes, at udviklingsmulighederne findes i uddannelsessektoren selv?
Den hyggelig stemning med sandwich, frugt, kaffe, kage og gode kollegaer står i skærende kontrast til velkomstteksten på lærredet: "OK 13 – en afgørende forhandling i en svær tid".
En svær tid
"En svær tid" refererer til, at uddannelsessektoren er under et ydre pres i forhold til krav om ændring af arbejdstidsaftaler, effektiviseringer, besparelser samt øget optag af uddannelsesfremmede elever. Den nuværende overenskomst (som for nylig er trådt i kraft) og arbejdstidsaftaler får skyld for at være en hæmsko for udvikling og et levn fra fortiden.
Kunne det tænkes, at udviklingsmulighederne findes i sektoren selv? Kort tilstedeværelse på et af de 50 afholdte skolemøderne giver klart svaret: JA.
Skolemøderne
På skolemøderne blev der arbejdet med spørgsmål omkring ressourceanvendelse, undervisningsformer, elev- og lærerarbejdsmiljø og arbejdstid. Problemstillingerne blev flittigt diskuteret og sammenholdt med, hvordan kvalitet i undervisningen kan fastholdes.
Møderne har bekræftet, at sektoren er meget bevidst om kvalitet i undervisningen. Der er ingen tvivl om, at lærernes engagement og faglige passion ligger bag de gymnasiale uddannelsers store succes. Men det ses omvendt også, hvor skrøbelig denne succes er!
Gymnasiesektoren er veldrevet pga. en høj grad af konstruktiv selvledelse, engagerede og fagligt kompetente undervisere. Lad os værdsætte dette og bruge denne ressource med respekt og omtanke i vores videre arbejde med udvikling af gymnasieskolen.
Manglende forståelse for lærernes daglige arbejde fører ikke til kvalitet og udvikling.
Skoleforsøg om organisering og tilrettelæggelse af arbejdstid
Det kan undre, at modparten fremstiller vores arbejdstidsaftaler og overenskomst som hæmmende for udvikling og skyld i ineffektiv brug af ressourcer. Overenskomsten rummer mange forskellige muligheder for tilrettelæggelse af gymnasielærernes arbejdstid og undervisning under hensyntagende til lokale forhold og udfordringer!
I "den svære tid" er det værd at glæde sig over, at vi i GL sammen med Rektorforeningen har udarbejdet et debatoplæg til skoleforsøg vedr. organisering og tilrettelæggelse af lærernes arbejdstid. Præmissen for forsøgsarbejdet er, at gymnasielærerne i samarbejde med ledelserne er de bedste til at sikre kvalitet i uddannelserne og gode arbejdsvilkår.
Debatoplæg kan læses her
Tak for input – godt afsæt til OK 13-forhandlingerne
Tak for de mange gode input.
Møderne har givet et godt indblik i, hvad der bærer kvaliteten i vores uddannelser, og de danner derfor også et bredt, godt og sagligt fundament at stå på ved den kommende overenskomstforhandling, hvor kvalitet i undervisningen og et godt arbejdsmiljø ser ud til at blive sat under pres.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode