Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
picture-266-1351296740

Fra et stoppested på OK13-bussens rute

27. oktober 2012
Skrevet af_
Jeppe Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Kunne det tænkes, at udviklingsmulighederne findes i uddannelsessektoren selv?

Den hyggelig stemning med sandwich, frugt, kaffe, kage og gode kollegaer står i skærende kontrast til velkomstteksten på lærredet: "OK 13 – en afgørende forhandling i en svær tid". 

En svær tid
"En svær tid" refererer til, at uddannelsessektoren er under et ydre pres i forhold til krav om ændring af arbejdstidsaftaler, effektiviseringer, besparelser samt øget optag af uddannelsesfremmede elever. Den nuværende overenskomst (som for nylig er trådt i kraft) og arbejdstidsaftaler får skyld for at være en hæmsko for udvikling og et levn fra fortiden.
Kunne det tænkes, at udviklingsmulighederne findes i sektoren selv? Kort tilstedeværelse på et af de 50 afholdte skolemøderne giver klart svaret: JA.

Skolemøderne
På skolemøderne blev der arbejdet med spørgsmål omkring ressourceanvendelse, undervisningsformer, elev- og lærerarbejdsmiljø og arbejdstid. Problemstillingerne blev flittigt diskuteret og sammenholdt med, hvordan kvalitet i undervisningen kan fastholdes.  

Møderne har bekræftet, at sektoren er meget bevidst om kvalitet i undervisningen. Der er ingen tvivl om, at lærernes engagement og faglige passion ligger bag de gymnasiale uddannelsers store succes. Men det ses omvendt også, hvor skrøbelig denne succes er!

Gymnasiesektoren er veldrevet pga. en høj grad af konstruktiv selvledelse, engagerede og fagligt kompetente undervisere. Lad os værdsætte dette og bruge denne ressource med respekt og omtanke i vores videre arbejde med udvikling af gymnasieskolen.

Manglende forståelse for lærernes daglige arbejde fører ikke til kvalitet og udvikling.

 

Skoleforsøg om organisering og tilrettelæggelse af arbejdstid
Det kan undre, at modparten fremstiller vores arbejdstidsaftaler og overenskomst som hæmmende for udvikling og skyld i ineffektiv brug af ressourcer. Overenskomsten rummer mange forskellige muligheder for tilrettelæggelse af gymnasielærernes arbejdstid og undervisning under hensyntagende til lokale forhold og udfordringer! 

I "den svære tid" er det værd at glæde sig over, at vi i GL sammen med Rektorforeningen har udarbejdet et debatoplæg til skoleforsøg vedr. organisering og tilrettelæggelse af lærernes arbejdstid. Præmissen for forsøgsarbejdet er, at gymnasielærerne i samarbejde med ledelserne er de bedste til at sikre kvalitet i uddannelserne og gode arbejdsvilkår.

Debatoplæg kan læses her

 

Tak for input – godt afsæt til OK 13-forhandlingerne
Tak for de mange gode input.

Møderne har givet et godt indblik i, hvad der bærer kvaliteten i vores uddannelser, og de danner derfor også et bredt, godt og sagligt fundament at stå på ved den kommende overenskomstforhandling, hvor kvalitet i undervisningen og et godt arbejdsmiljø ser ud til at blive sat under pres.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater