Individuelle samtaler om, hvad eleven kan gøre bedre, betyder meget for elevernes læring. Men det tager lang tid at tale med hver enkelt elev, forklarer Jeppe Kragelund, der er formand for Uddannelsesudvalget i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).
”Det tager tid at forberede sig og se, hvor den enkelte elev har problemer eller skal have et ekstra skulderklap. Samtidig har vi mindre tid og får flere og flere elever på grund af nedskæringerne,” siger han og tilføjer:
”Lærernes mulighed for at afsætte tid til at snakke med den enkelte reduceres, og det er rigtig ærgerligt.”
Det er også et spørgsmål om, hvor meget plads man som lærer har oppe i hovedet til at kunne overskue så mange elever, forklarer Jeppe Kragelund. Han henviser til, at nogle af hans kolleger har fem-seks klasser.
”Der er lærere, der knap nok formår at lære navnene på deres elever, hvordan skal vi så vide, hvor de er henne fagligt?” spørger han.
Den hurtigste måde at evaluere er derfor at give et tal uden kommentarer, men på den måde bliver det en bedømmelse, som eleverne ikke lærer noget af, mener han.
”Hvis ikke vi har tid til at evaluere formativt og dermed få fokus på, hvad eleverne kan gøre bedre, men kun hvad de gjorde godt og dårligt, vil fokus på karakterer bare blive endnu stærkere.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode