5 ideer til at minimere snyd med AI
Jeg læste for nyligt en artikel i Berlingske, som fortalte om en skole, der havde valgt helt at gå væk fra skriftlige afleveringer, simpelthen fordi deres elever var blevet for gode til at anvende AI og diverse chatbots.
Det er jo en logisk (om end noget uheldig) konsekvens af elevernes misbrug af den hjælp, de kan få ud af AI, og det er noget, som jeg synes, vi skal tage fat på og adressere og se meget alvorligt på. For kan det virkelig være rigtigt, at vores eneste modsvar til teknologisk udvikling er at kaste håndklædet i ringen og opgive at forbedre elevernes skriftlige evner?
Indrømmet: Det er at sætte det lidt på spidsen, for det er ikke det, der er tale om. Jeg tænker, at der er tale om, at de på den givne skole i stedet vil arbejde med at forbedre elevernes skriftlighed i en kontekst, som ikke tillader at de bruger AI.
Jeg kan sagtens forstå denne udvikling, for det er da enormt frustrerende, når eleverne afleverer en AI-genereret opgave. Og det er enormt frustrerende at bruge tid og energi på at ville eleverne det bedste og hjælpe dem til at blive bedre til at skrive, og de så langt hen ad vejen viser os, at de er totalt ligeglade. Jeg tænker, at frustrationen bunder i, at mange undervisere ser det som fuldstændig mangel på respekt over for vores arbejde med deres læring.
Og det store spørgsmål er jo så: Hvordan kommer vi dette til livs? Og det er der mange svar på, desværre ingen lette. Nedenfor giver jeg fem mulige løsninger – alle har jeg hørt anvendt rundt omkring på forskellige skoler eller læst mig frem tid hos andre, der arbejder med AI.
Én mulighed kunne være, at vi giver eleverne lov til at bruge AI til at skrive deres opgaver, men at de skal aflevere deres samtale med AI sammen med den skrevne opgave. På den led giver vi dem lov til at gøre, hvad de vil, men de står samtidig til regnskab for, at de bruger AI ordentligt og ikke bare afleverer et AI-genereret produkt. Hvis vi samtidig underviser dem i den gode prompt, har vi mange forskellige ting, vi kan vurdere dem på.
En anden mulighed kunne være, at vi (nogle gange) laver om på vores afleveringer, således at de faktisk inddrager AI. Jeg kunne eksempelvis forestille mig, at man kunne bede eleverne om hjemme at lave en AI-generet aflevering, komme op på skolen og bruge tid på at kritisere og forbedre den AI-skrevne opgave. Afleveringen kommer så til at bestå af tre dele: 1) den AI-genererede opgave, 2) elevernes kritik og 3) den tilrettede opgave.
En tredje mulighed kunne være, at man i forbindelse med elevernes afleveringer, afholder afleveringssamtaler og giver dem mundtlig feedback og stiller dem kritiske spørgsmål til det skrevne, for at finde ud af, om de reelt har styr på det, de selv har skrevet. Det vil helt sikkert tage mere tid på skolen, men hvis man afholder disse samtaler i modulerne, og man samtidig ikke retter noget hjemme, kunne man forestille sig, at man faktisk i sidste ende bruger mindre tid. Jeg og andre er ved at afprøve denne metode, og den er helt sikker effektiv, men også tidstung.
Personligt tror jeg på, at analogisering kommer til at spille en stigende rolle i skolesystemet fremadrettet.
Fjerde mulighed er, at man afholder al skriftlighed på skolen og afgrænser opgaverne til eksempelvis ét modul og bruger diverse programmer (som eksempelvis ExamCookie) til at holde øje med elevernes ageren. Denne mulighed tager tid og moduler, men kan være ganske effektiv.
En foreløbigt sidste mulighed er, at man kører det helt analogt. Med det mener jeg, at man udskriver teksterne til eleverne, så de kan få dem i hånden, at man beder dem tage noter til teksten i hånden og at man beder dem skrive deres opgaver i hånden. Det vil helt klart kræve noget tilvænning (fra dem og os), men det kunne være en reel løsning på problemet. Og hvis de gør det hjemmefra, kan det godt ske, at de får opgaven lavet af AI, men hvis de skal skrive det ind i hånden, har de jo stadig været igennem skriveprocessen.
Personligt tror jeg på, at analogisering kommer til at spille en stigende rolle i skolesystemet fremadrettet. Altså at man giver dem tekster i hånden frem for digitalt, at man beder dem bearbejde materialet med pen og papir, frem for digitalt. Det betyder ikke, at afleveringer bliver håndskrevne, men den daglige bearbejdning af emnet, kunne jeg nemt forestille mig bliver tiltagende analog.
Og det er der ikke noget galt i. Jeg er blevet tiltagende positivt stemt over for en grad af analogisering. Det ændrer dog ikke ved den kendsgerning, at AI og chatbots er noget, som eleverne skal forholde sig til ude i den ”virkelige verden”, og derfor er det også vores ansvar at lære dem forsvarlig og ansvarlig brug af AI.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode