Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

10.000 timer

10. november 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I artiklen Lav fejl og bliv god i sidste nummer af Gymnasieskolen beskriver coach Rasmus Ankersen, hvordan 10.000 timers målrettet træning er vejen til at opnå perfektion.

Dette nåede han frem til efter et halvt års ophold blandt elitesportsfolk. Og han har ikke spildt tiden, hvis han har skullet opnå topniveauet af indsigt i den periode; 55 timers hårde studier er det blevet til hver dag. Uden pause. Uden søvn.

Og endnu mere effektiv i opnåelsen af 10.000 timers viden om gymnasiepædagogik har han været efter at have holdt foredrag på Viborg Gymnaisum og HF, forstår man. Man kan ligefrem håbe på, at hans ideer ”kan forandre uddannelsessystemet” ,siger Ankersen. 10.000 timer. Det drejer sig bare om at have et ”mindset”, hvor man tør ”udfordre sig selv” og lære af sine fejl. ”Det er ukomfortabelt at ændre sit mindset, fordi man bevæger sig ud, hvor man er usikker.” Heldigvis står han selv fast på disse principper. Klippefast. Og derfor kan han råde: ”Eleverne skal lære at lære. Det handler om at få dem til at udfordre sig selv, blotte sig, tage imod feedback og erkende, hvor der skal sættes ind.”

Det er jo godt at vide. Eller rettere: blive mindet om. Hvad der foruroliger mig ved læsningen af interviewet, er dog ikke så meget den dansende lethed, hvormed han mener at kunne løse komplekse problemstillinger, eller de himmelråbende selvmodsigelser, han jævnfør ovenfor gør sig skyldig i. Nej, jeg er mere bekymret over ”grundkontrakten” i interviewet, nemlig at man 1:1 kan kalkere principper fra sport og erhvervsliv, hvor motivation og indhold er noget helt andet end i gymnasiet.

Når den slags kan finde vej til vores fagblad, tror jeg, det skyldes en grundlæggende identitetskrise i gymnasiet. En krise, hvor man er nødt til at legitimere de allermest grundlæggende pædagogiske principper gennem udefrakommendes autoritet. Og en krise, hvor gymnasiet i adskillige år har afsøgt allehånde inspirationskilder, mens dannelse og faglighed i stadig større grad er kommet i bad standing.

Dermed ikke sagt, at gymnasiet ikke skal søge inspiration udefra. Det er spændende og vedkommende at følge med i, hvad der sker i andre landes gymnasieskoler, i andre ungdomsuddannelser, i forskning i pædagogik og didaktik, ligesom man i almindelighed skal være åben over for strømninger i samfundet. Men jeg vil holde fast i, at løsningen på gymnasiets udfordringer ikke er et quick fix fra erhverslivsguruer, mindfulnessprædikanter eller coachen på det lokale curlinghold.

Oluf Lindberg-Nielsen
Århus Statsgymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater