Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

10.000 timer

10. november 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I artiklen Lav fejl og bliv god i sidste nummer af Gymnasieskolen beskriver coach Rasmus Ankersen, hvordan 10.000 timers målrettet træning er vejen til at opnå perfektion.

Dette nåede han frem til efter et halvt års ophold blandt elitesportsfolk. Og han har ikke spildt tiden, hvis han har skullet opnå topniveauet af indsigt i den periode; 55 timers hårde studier er det blevet til hver dag. Uden pause. Uden søvn.

Og endnu mere effektiv i opnåelsen af 10.000 timers viden om gymnasiepædagogik har han været efter at have holdt foredrag på Viborg Gymnaisum og HF, forstår man. Man kan ligefrem håbe på, at hans ideer ”kan forandre uddannelsessystemet” ,siger Ankersen. 10.000 timer. Det drejer sig bare om at have et ”mindset”, hvor man tør ”udfordre sig selv” og lære af sine fejl. ”Det er ukomfortabelt at ændre sit mindset, fordi man bevæger sig ud, hvor man er usikker.” Heldigvis står han selv fast på disse principper. Klippefast. Og derfor kan han råde: ”Eleverne skal lære at lære. Det handler om at få dem til at udfordre sig selv, blotte sig, tage imod feedback og erkende, hvor der skal sættes ind.”

Det er jo godt at vide. Eller rettere: blive mindet om. Hvad der foruroliger mig ved læsningen af interviewet, er dog ikke så meget den dansende lethed, hvormed han mener at kunne løse komplekse problemstillinger, eller de himmelråbende selvmodsigelser, han jævnfør ovenfor gør sig skyldig i. Nej, jeg er mere bekymret over ”grundkontrakten” i interviewet, nemlig at man 1:1 kan kalkere principper fra sport og erhvervsliv, hvor motivation og indhold er noget helt andet end i gymnasiet.

Når den slags kan finde vej til vores fagblad, tror jeg, det skyldes en grundlæggende identitetskrise i gymnasiet. En krise, hvor man er nødt til at legitimere de allermest grundlæggende pædagogiske principper gennem udefrakommendes autoritet. Og en krise, hvor gymnasiet i adskillige år har afsøgt allehånde inspirationskilder, mens dannelse og faglighed i stadig større grad er kommet i bad standing.

Dermed ikke sagt, at gymnasiet ikke skal søge inspiration udefra. Det er spændende og vedkommende at følge med i, hvad der sker i andre landes gymnasieskoler, i andre ungdomsuddannelser, i forskning i pædagogik og didaktik, ligesom man i almindelighed skal være åben over for strømninger i samfundet. Men jeg vil holde fast i, at løsningen på gymnasiets udfordringer ikke er et quick fix fra erhverslivsguruer, mindfulnessprædikanter eller coachen på det lokale curlinghold.

Oluf Lindberg-Nielsen
Århus Statsgymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater