Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Vores arbejdsmiljø bliver værre og værre

6. oktober 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Søvnbesvær, konflikt mellem arbejde og privatliv, modsatrettede krav, bekymringer og smerter i kroppen. På disse fem områder er gymnasielærernes arbejdsmiljø blevet værre og værre siden 2012 ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Og på ingen af de mange områder, som NFA har undersøgt, er der forbedringer af nævneværdig betydning.  Der er områder, hvor det går op og ned (eller omvendt), eller hvor der er meget små forbedringer, men ser man på konsekvente og større ændringer over de tre år, som NFA har undersøgt, så er det altså kun gået én vej med arbejdsmiljøet: nedad.

Samtidig er det bekymrende at tænke på, at de fem områder, der forværres markant, alle er stressrelaterede. De peger altså i samme retning. Dertil skal lægges, at vi allerede på flere områder ligger blandt de fem dårligste i landet i NFA’s tal – herunder også stressrelaterede spørgsmål. Som læsere af gymnasieskolen.dk vil vide, har vi for eksempel allerede Danmarksrekorden i konflikt mellem arbejde og privatliv.

Det er altså afgørende at få vendt udviklingen. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, at vi skal risikere at blive syge af at gå på arbejde. Det går i øvrigt også ud over kvaliteten af arbejdet:

Stressede lærere skaber næppe den stigende kvalitet, som gymnasiereformen efter sigende skulle fremme. Desværre må man frygte, at de dårlige rammer på grund af nedskæringerne bare bliver værre og værre. Vi kan selvfølgelig så måske glæde os over en skattelettelse, men hvad nytter det, hvis man (eller den gode kollega) samtidig ligger syg af stress? I en situation, hvor arbejdsmiljøet allerede er i bund og forværres, må det (hvis man vælger at se bort fra ren ligegyldighed) enten være udtryk for uvidenhed eller ideologisk forblændelse, at politikerne ønsker at fortsætte nedskæringerne på vores område. Hvis politikerne læser med her, kan de altså nu ikke længere undskylde sig med uvidenhed.

Kåre Blinkenberg, formand for Arbejdspladsudvalget i GL
og medlem af GL’s hovedbestyrelse og Anne Sophie Pedersen, repræsentant for erhvervsgymnasierne i Arbejdsplads-
udvalget i GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater