Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Vi støtter folkeskolelærernes kamp for en ordentlig overenskomst

4. april 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Medlemmerne af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) på Midtsjællands Gymnasieskoler – Haslev Gymnasium & HF og Ringsted Gymnasium – støtter Danmarks Lærerforenings kamp for en ordentlig overenskomst.

Som gymnasielærere ved vi, at god undervisning kræver ordentlig forberedelse. De fleste af os arbejder mere, end vi får løn for – fordi vi ikke vil levere dårlig undervisning til vores elever.

Gymnasielærerne har allerede fået en ’normaliseret’ overenskomst efter et forløb, der har været mere diktat end forhandling. I de sene nattetimer blev der skrevet under på en aftale, der fjerner den lokale forhandlingsret. Frygten for lockout fra en arbejdsgiver, der også er lovgiver, vejede tungere end frygten for en overenskomst med frit løb for rektorerne. Efterfølgende har vores tillidsrepræsentanter 2 gange stemt nej til resultatet, men hverken finansministeren eller Akademikernes Centralorganisation vil løse os fra ’aftalen’.

Lønstigningerne – der ikke kommer fra finansloven, men fra skolernes budgetter – er ikke noget, vi har bedt om. Vi havde hellere taget imod bedre tid til arbejdet end penge, som vi kan risikere selv at skulle betale gennem øget arbejdspres. Uden den lokale forhandlingsret kan vi risikere, at nogle rektorer prioriterer forkert og skærer i forberedelsen for at spare penge i budgettet. Det vil hurtigt føre til en opdeling i A- og B-gymnasier, hvor de mest ressourcestærke lærere og elever søger derhen, hvor der er mest forberedelse og bedst undervisning. På de enkelte skoler kan vi endda risikere at få A- og B-lærere, der tildeles forskellig forberedelse alt efter rektors forgodtbefindende. Den langsigtede konsekvens vil være, at der er forskel på den uddannelse, som eleverne får på de forskellige gymnasier – og dermed ungdomsårgange med en generelt forringet uddannelse.

Heldigvis ser det ikke ud til, at folkeskolelærerne begår den samme fejl. Truslen om lockout har ikke fået jer til at rette ind. Tværtimod insisterer I på, at en god skole kræver ordentlige arbejdsforhold for lærerne. Dén pointe er vi med på. Det er på tide, at nogen fortæller Bjarne Corydon, Moderniseringsstyrelsen og Kommunernes Landsforening, at ’den danske model’ handler om at komme overens – ikke om, at den ene part truer den anden til et diktat.

GL-medlemmerne ved Midtsjællands Gymnasieskoler opfordrer folkeskolelærerne til at fortsætte kampen, og KL til at sætte sig ved bordet med reel forhandlingsvilje. I kan ikke være andet bekendt. 

Udtalelse fra GL-klubben ved Midtsjællands Gymnasieskoler.

Helene Caprani, TR Midtsjællands Gymnasieskoler

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater