Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Vi støtter folkeskolelærernes kamp for en ordentlig overenskomst!

14. april 2013
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

 

Medlemmerne af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) på Slagelse Gymnasium støtter Danmarks Lærerforenings kamp for en ordentlig overenskomst og et ordentligt overenskomstforløb.

Som gymnasielærere ved vi, at god undervisning kræver ordentlig forberedelse. Lige så meget, som vi holder af at være sammen med vores elever, lige så meget frygter vi at skulle til at være sammen med dem på et ukvalificeret grundlag. Dette giver dårligere undervisning til eleverne – og et dårligere arbejdsmiljø for lærerne.

Gymnasielærerne har allerede fået en ’normaliseret’ overenskomst efter et forløb, hvor arbejdsgiversiden fremsatte deres krav til arbejdstiden som et ultimatum og derefter nægtede at indgå i realitetsforhandlinger.  Det kom til at stå GL’s forhandlere mere og mere klart, at der var tale om en forud tilrettelagt drejebog, hvor resultatløse forhandlinger skulle følges af en arbejdsgiverlockout, dødvande i forligsinstitutionen og endeligt et regeringsindgreb med et lønmodtagerfjendtligt folketingsflertal i ryggen. Et regeringsindgreb, der ville ophøje arbejdsgiverkravene på arbejdstiden til aftale ved lov – oven i købet med en allerede indgået aftale mellem DM og Moderniseringsstyrelsen om professionshøjskolerne som en færdigsyet model til at kopiere. Det var en kynisk magtvurdering hos GL’s topforhandler, der fik denne til at acceptere en aftale i den sene nattetime frem for at melde GL ud af forhandlingsfællesskabet med AC og lade GL gå alene i konflikt. Det blev en aftale, der gav os medlemmer en betragtelig lønforhøjelse; men også en aftale med frit løb for rektorerne – og tillige frit løb for en løbende beskæring af skolernes budgetter fra statens side.

 

Efterfølgende har GL’s tillidsrepræsentanter to gange stemt nej til resultatet, men hverken finansministeren eller Akademikernes Centralorganisation vil løse os fra ’aftalen’. Lønstigningerne – der ikke kommer fra finansloven, men fra skolernes budgetter – er ikke noget, vi har bedt om. Vi havde hellere taget imod bedre tid til arbejdet end penge, som vi helt givet selv skal betale for gennem øget arbejdspres.

Den langsigtede konsekvens kan både blive en generel forringelse af uddannelsernes kvalitet og en voksende forskel på den uddannelse, som eleverne får på de forskellige gymnasier. Heldigvis ser det ikke ud til, at folkeskolelærerne begår den samme fejl. Truslen om lockout og lovindgreb har ikke fået jer til at rette ind. Tværtimod insisterer I på, at en god skole kræver ordentlige arbejdsforhold for lærerne. Selvfølgelig – kvalitet koster! Gør det nu rigtigt!

Regeringen har fremlagt et forslag til en reform af folkeskolen, der er underfinansieret, og som derfor på forhånd lægger op til, at resten af pengene hentes i læreroverenskomsten gennem en forringelse af lærernes arbejdsvilkår. Det er på tide, at Bjarne Corydon, Moderniseringsstyrelsen og Kommunernes Landsforening indser, at ’den danske model’ handler om at komme overens – ikke om, at den ene part truer den anden med ultimative krav, der i sidste ende som et diktat skal ophøjes til aftale gennem et lovindgreb. GL-medlemmerne ved Slagelse Gymnasium opfordrer folkeskolelærerne til at fortsætte kampen, og KL til at sætte sig ved bordet igen og udvise reel forhandlingsvilje.

 

 

På vegne af GL-klubben ved Slagelse Gymnasium 

Thomas Lyngman (tillidsrepræsentant) og Iben Lundager Rausgaard (TR-suppleant)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater