Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Vi kan lære af eleverne

1. marts 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi kan lære af eleverne – om digital dannelse

Der er forskel på vores elever og os. Måske større forskel end vi regner med. Begge parter mangler forståelse for hinanden og begge parter kan lære af hinanden.

Søren Schultz Hansen skriver i sin bog, Årgang 2012, om de unges brug af medier: ”Det digitale liv, som foregår via de interaktive og mobile medier, er hastigt i gang med at gøre det fysiske liv rangen stridig som det mest virkelige og mest naturlige.”

Det er svært for de fleste af os at sætte os ind i de unges digitale liv. For os er internettet et sted, man går hen for at finde relevante redskaber til at løse specifikke opgaver. For de unge er det et sted, hvor de opholder sig for at være sammen. Vi er gæster på nettet, og de er beboere på nettet. Det siger ikke noget om, hvor gode de, og vi er til it, men det siger noget om forskellig adfærd. Og vi har desværre ofte tendens til at tro, at vores adfærd er den bedste.
Det fremgår fx af definitionen af digital dannelse fra Tænketanken for Digital Dannelse (se tidligere blogindlæg):

  1. Informationssøgning
  2. Læsning af multimodale tekster
  3. Kommunikationskritisk kompetence
  4. Produktion af multimodale tekster

Denne definition er ret ensidig, og den siger intet om sociale medier. Den er produceret af gæster på nettet, der ikke har forståelse for beboerne på nettet. En bedre definition af digital dannelse er efter min mening denne (lånt fra andersstubkjaer.com og bearbejdet af to htx-klasser):

  • – at indsamle, kritisk behandle og anvende materiale fra nettet
  • – at forstå dialogen på nettet og kunne deltage i den
  • – at etablere, vedligeholde, udvikle og beskytte en digital identitet
  • – at være villig til konstant at lære nyt og eksperimentere
  • – at producere selvstændigt digitalt materiale til nettet
  • – at regulere privat brug af sociale medier i undervisningssituationer

Tænketankens definition er indeholdt i den, samtidig med at den er udvidet til at indeholde de sociale medier. Og så er det tydeligt, at både vi og eleverne har en del at lære af hinanden: Vores elever kan lære os om brug af og adfærd i sociale medier. Vi kan lære dem at søge information og forholde sig kritisk til det.  Og så får vi alle udvidet vores horisonter og trænet kompetencerne i at lære nyt og eksperimentere.

Hvis vi som gymnasielærere står stille og ikke tilegner os digital dannelse, bliver skellet mellem vores elever og os større, og gymnasieskolen bliver mere og mere gammeldags og utidssvarende. Konsekvensen bliver mere Facebook i timerne, og ikke på den faglige måde. Lad os i stedet mødes om en reflekteret brug af medierne, hvor begge parter kan lære af hinanden til gensidig inspiration og glæde.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater