Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
UndervisningUngdomskultur
Anne Boie Johannesson sh aug18

Vi er forsøgskaniner

5. marts 2019
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Da jeg begyndte i gymnasiet, fik jeg lov til at få telefon på værelset. Det var stort! Det var selvfølgelig ikke min egen linje, men familiens. Så når telefonen ringede, var der en vis risiko for, at flere tog den samtidig. Privatliv var der ikke meget af.

Min far fik på et tidspunkt en bærbar pc, der var temmelig stor og tung. Skærmen var brun med orange skrift, og man skulle være god til at huske kommandoer, for der var ingen mus.

Vi havde ikke internet endnu derhjemme. På universitetet skulle jeg i forbindelse med specialet lave en litteratursøgning i en database i USA. Den skulle ringes op midt om natten, så prisen blev så lav som muligt, og det tog lang tid.

Det, jeg vil sige med ovenstående, er, at den digitale verden, hvor meget af vores liv foregår med hjælp/brug af internettet, er meget ny, og vi har på kort tid været igennem en vild udvikling. Tænk på, at iPhonen, der var verdens første smartphone, først så verdens lys for 12 år siden. Og Facebook har kun 15 års jubilæum. Nu er det nærmest utænkeligt at leve uden sociale medier og online tilstedeværelse hele tiden, men det er ikke så længe siden, verden så radikalt anderledes ud…

Der er ikke noget at sige til, at vi nogle gange føler os overvældede over at skulle hjælpe eleverne til at blive almendannede i en verden, der er betydeligt mere kompleks end den, vi selv voksede op i. På mange måder er vores elever mere hjemme i den verden, end vi er. Og vi er alle, unge som ældre “forsøgskaniner i verdens største teknologiske eksperiment” – med et citat fra bogen “Hvordan bliver vi digitalt dannede?” af Camilla Mehlsen og Vincent F. Hendricks.

Det fremgår med stor tydelighed, at der er visse problemer forbundet med denne relativt nye digitale verden, når man hører “Shitstorm” på P1. Her inviteres ofre for hadske og truende kommentarer på sociale medier i studiet for at fortælle om deres erfaringer. Ind imellem er der også besøg af shitstormere, der har svinet andre til. Det er påfaldende, hvor ofte shitstormerne trækker i land, når de konfronteres med deres egne udsagn. Det er voksne mennesker, der glemmer, at modtagerne af deres shitstorms faktisk er deres medmennesker. Hvis de havde mødtes ansigt til ansigt, ville samtalen sandsynligvis have forløbet helt anderledes.

Dette har mine elever skrevet dansk stil om. De skulle forholde sig til “den demokratiske samtale i dag” med udgangspunkt i en tekst og to videoer. I den ene video udtaler Vincent Hendricks sig om, at kommunikation på nettet ofte bliver problematisk, fordi kommunikationsformen er så ny, at der endnu ikke er generelle normer for, hvordan man skal gebærde sig. Det er uforpligtende at “like” eller “shitstorme” i det digitale univers, fordi man glemmer at forholde sig til, at der er et menneske i den anden ende. Man glemmer at tale sammen på en respektfuld og lyttende måde, og dermed er den demokratiske samtale truet.

De fleste af eleverne mente, at en stor del af løsningen på problematikken kunne være, at skolerne tog mere ansvar for at udvikle digital samtalekultur – helt fra indskolingen til og med gymnasiet. Det er jeg enig med dem i. Men hvordan skal vi gøre?

En del af løsningen er, ifølge Mehlsen og Hendricks i “Hvordan bliver vi digitalt dannede?”, at vi bør arbejde på at skabe en kultur i de sociale medier, hvor vi lytter, har empati for hinanden og samler os i stedet for at polarisere os, og hvor vi “bidrager til demokratisk deltagelse og samfundsejerskab frem for apati og egennytte”.

Efter min mening er det vigtigt, at vi starter med os selv og vores egen adfærd, også de steder på nettet, hvor vi ikke regner med, at eleverne læser med. Eleverne har brug for, at vi er normsættende rollemodeller. Og det er en lang og omfattende dannelsesproces for os alle at få skabt normer for god adfærd på nettet. Det indebærer, at vi lægger endnu mere vægt på den demokratiske dannelses fokus på selvbestemmelse, medbestemmelse og evne til solidaritet i undervisningen – i alle fag, mellem fag og hele tiden.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • fullsizeoutput_3e3
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    GL som flygtningepolitisk vagthund – nej tak!

  • Klaus Rød Frederiksen sh
    Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Almen forglemmelse

  • Karen Richter Hansen foto
    Undervisning Ungdomskultur

    Ode til ungdommen

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Undervisning Ungdomskultur

    Verdens bedste job forpligter

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater