Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Time for a change – svar til GL-medlemmerne på VUC Syd

15. marts 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I sidste nummer af Gymnasieskolen foreslår I, at medarbejdertilfredshedsundersøgelser (MTU) kobles til rektorers/direktørers resultatlønskontrakter. Og I spørger til blandt andet

Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) holdning til at gøre dette obligatorisk.

Jeg forstår til fulde baggrunden for jeres forslag. Hvis man er på en arbejdsplads med lav medarbejdertilfredshed og dårligt arbejdsklima, er det naturligt at efterlyse nogle værktøjer, der kan vende udviklingen i en bedre retning. Men i GL tror vi ikke meget på, at det vil være realistisk at få Undervisningsministeriet og Finansministeriet til at koble ledelsens resultatlønskontrakter til medarbejdertilfredsheden. Den politiske hovedretning for den nuværende – og for så vidt også den tidligere – regering har jo været at styrke de lokale ledelser og svække medarbejdernes indflydelse. Det er New Public Management-tankegangen, der ligger bag modellen, hvor man fra centralmagten vil forsøge at styre lokale ledelser i en bestemt effektiviseringsretning – for eksempel via bestemte mål i resultatlønskontrakterne. Det er en tankegang, GL er kritisk over for; men vi ser ikke de store politiske muligheder for at få ændret disse holdninger på Christiansborg. Desværre.

I er selv inde på, at man lokalt på den enkelte skole kan arbejde for, at MTU'en kobles til resultatlønskontrakten for ledelsen. Måske kan blot det faktum, at en negativ MTU drøftes i bestyrelsen, have indflydelse på den lokale udvikling i arbejdsmiljøet. En ansvarlig skolebestyrelse kan jo ikke i længere tid leve med et dårligt psykisk arbejdsmiljø og en negativ MTU. En ansvarlig bestyrelse vil være nødt til at agere i en sådan situation. Så lokalt på den enkelte skole kan en MTU bruges offensivt. Hvordan må afhænge af den helt konkrete situation på skolen.

I denne forbindelse vil jeg også nævne GL’s tilbud til skolerne om at få kortlagt skolens professionelle kapital. Det er også et værktøj, der kan bruges i bestræbelserne på at dreje udviklingen på en skole i en mere positiv retning. Også her burde en ansvarlig bestyrelse være lydhør.

Jeg vil afslutningsvis tilbyde jer, at repræsentanter fra GL’s hovedbestyrelse og sekretariat naturligvis er villige til at komme på besøg hos jer på VUC Syd og lytte til jeres bekymringer og frustrationer. Men også drøfte, hvilke helt konkrete handlemuligheder der kunne være aktuelle og realistiske på jeres skole.

Ronald Karlsen,
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og formand for GL’s overenskomstudvalg

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater