Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage

Time for a change – svar til GL-medlemmerne på VUC Syd

15. marts 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I sidste nummer af Gymnasieskolen foreslår I, at medarbejdertilfredshedsundersøgelser (MTU) kobles til rektorers/direktørers resultatlønskontrakter. Og I spørger til blandt andet

Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) holdning til at gøre dette obligatorisk.

Jeg forstår til fulde baggrunden for jeres forslag. Hvis man er på en arbejdsplads med lav medarbejdertilfredshed og dårligt arbejdsklima, er det naturligt at efterlyse nogle værktøjer, der kan vende udviklingen i en bedre retning. Men i GL tror vi ikke meget på, at det vil være realistisk at få Undervisningsministeriet og Finansministeriet til at koble ledelsens resultatlønskontrakter til medarbejdertilfredsheden. Den politiske hovedretning for den nuværende – og for så vidt også den tidligere – regering har jo været at styrke de lokale ledelser og svække medarbejdernes indflydelse. Det er New Public Management-tankegangen, der ligger bag modellen, hvor man fra centralmagten vil forsøge at styre lokale ledelser i en bestemt effektiviseringsretning – for eksempel via bestemte mål i resultatlønskontrakterne. Det er en tankegang, GL er kritisk over for; men vi ser ikke de store politiske muligheder for at få ændret disse holdninger på Christiansborg. Desværre.

I er selv inde på, at man lokalt på den enkelte skole kan arbejde for, at MTU'en kobles til resultatlønskontrakten for ledelsen. Måske kan blot det faktum, at en negativ MTU drøftes i bestyrelsen, have indflydelse på den lokale udvikling i arbejdsmiljøet. En ansvarlig skolebestyrelse kan jo ikke i længere tid leve med et dårligt psykisk arbejdsmiljø og en negativ MTU. En ansvarlig bestyrelse vil være nødt til at agere i en sådan situation. Så lokalt på den enkelte skole kan en MTU bruges offensivt. Hvordan må afhænge af den helt konkrete situation på skolen.

I denne forbindelse vil jeg også nævne GL’s tilbud til skolerne om at få kortlagt skolens professionelle kapital. Det er også et værktøj, der kan bruges i bestræbelserne på at dreje udviklingen på en skole i en mere positiv retning. Også her burde en ansvarlig bestyrelse være lydhør.

Jeg vil afslutningsvis tilbyde jer, at repræsentanter fra GL’s hovedbestyrelse og sekretariat naturligvis er villige til at komme på besøg hos jer på VUC Syd og lytte til jeres bekymringer og frustrationer. Men også drøfte, hvilke helt konkrete handlemuligheder der kunne være aktuelle og realistiske på jeres skole.

Ronald Karlsen,
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og formand for GL’s overenskomstudvalg

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater