Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
image

Tiltrængt gymnasiereform 2015

10. december 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
Efter den kaotiske reform i 2005 må man hilse en reform af gymnasiet velkommen.
15 – 20 % af de, der starter i gymnasiet, bliver tabere, fordi de ikke har evnerne, ikke har interessen eller starter 1 – 2 år før de er modne (: voksne nok) til det.
Optagelseskravene bør være: tilstrækkelige evner, interesse og modenhed. Om disse krav er opfyldte bør vurderes ved en brobygning, hvor grundskolelærere og gymnasielærere i fællesskab vurderer de der søger optagelse.
Grundskolelærerne i 8. – 9. klasse ved, hvad deres elever kan, og gymnasielærerne ved, hvad der kræves, for at de kan begynde i gymnasiet.
Der skal først og fremmest være tale om ren faglig og pædagogisk vurdering – men man bør tage karaktererne med i betragtning, da al erfaring viser, at de, der ligger på 2 i begyndelsen af 1. g, ikke består.
Et krav på 7 (d. v. s. meget over 1. g´ernes nuværende gennemsnit) vil udelukke halvdelen af de, der nu optages!
Men mange elever med 3 – 4 i begyndelsen af 1. g har bestået og har så taget en uddannelse som pædagog, sygeplejerske, laborant, bibliotekar etc.
 Et krav på 7 vil forstærke den negative sociale arv.
Orienteringen om de forskellige gymnasiale uddannelser bør være så bred, at den, der søger optagelse, bliver orienteret om alle gymnasieuddannelser og andre ungdomsuddannelser der er relevante for ansøgeren. Her bør kommunen arrangere en alsidig orientering, så eleven ikke overlades til rivegildet på uddannelsesmarkedet.
En forenkling af antallet af studieretninger (som regeringen foreslår) vil gøre det mere anskueligt at vælge.
Grundforløbet det første halve år kritiseres af gymnasielærerne for at være spild af tid, fordi man i dansk og historie først kan komme i gang med den egentlige gymnasieundervisning efter et halvt år. I grundforløbet arbejder man lidt tilfældigt med stof, der allerede arbejdes med i 9. – 10. klasse!
I grundforløbet arbejdes der i faget sprogforståelse med at lære ordklasserne og syntaks (ledstilling i sætningen). Men dette stof hører hjemme i 5. – 6. klasse (hvor man tidligere lærte det som forudsætning for dansk og fremmedsprog). At lære dette stof så sent svarer til at lære at læse – og så lære bogstaverne bagefter!
Gymnasieskolernes Lærerforening foreslår grundforløbet nedlagt. Regeringen bør lytte.
 
Af Bo Vesterlund, lærer (SF)
Kolding
 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater