Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
dsc01870

Sub specie aeternitatis

15. april 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I den seneste uge har striden om karakterkrav forståeligt nok været omdrejningspunkt for de fleste debatter om den kommende gymnasiereform. Forslaget har tydelige konsekvenser, og det er let at skabe en diskussion om konsekvenserne på TV. Det har desværre ikke nydt pressens bevågenhed, at regeringens udspil til en ny gymnasiereform samtidig er et angreb på et af gymnasiets vigtigste formål: den almene dannelse. I udspillet kæmpes en kamp for at omdefinere begrebet, som ville være guf i et forløb om diskursanalyse. Begrebet almendannelse kapres, tømmes for indhold og gendefineres ved hjælp af det lille adjektiv ”moderne”.

Moderne almendannelse består ifølge udspillet af fire kernekompetencer: Den globale, den innovative, den digitale og karrierekompetencen. Disse overfladiske betegnelser er typiske for den konkurrencestatstankegang, som gennemsyrer hele forslaget. Med udgangspunkt i diffuse påstande om ”udfordring” af den traditionelle dannelsestænkning fra samfundsudviklingen, lægges almendannelse op til at være orienteret mod evnen til at begå sig på arbejdsmarkedet. De største problemer i udspillet stammer fra denne omdefinering af begrebet. Her ligger en af årsagerne til sammenlægningen af historie, oldtidskundskab og religion til et fag med én eksamen, og her ligger årsagen til nedprioriteringen af litteraturlæsning i sprogfagene. Her findes også en af begrundelserne til fjernelse af det kunstneriske fag på hf.

De nye, moderne hjørnesten i almendannelsen skal skrives ind i læreplanerne, hvis udspillet vedtages i sin nuværende form. Dermed reduceres og indfanges dannelsesbegrebet i en konkretisering og operationalisering, som går imod idéen om, hvad almendannelse egentlig er.

Lad os håbe, det lykkes for mindre konkurrencestatsprægede partier at kæmpe imod denne gennemgribende forandring af gymnasiernes grundlag.

 

Mikael Busch, Sigrid Jørgensen og Asger Wille
Medlemmer af GL's hovedbestyrelse
Liste 2
 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater