Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
picture-27-1337764651

Sproglig opløsning gør det nemmere at opløse indholdet

28. juni 2013
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Når ingen ved, hvad faglighed er, er det svært at holde fast i faglige kundskaber. Dermed bliver det lettere at indføre den ubegrænsede skole, hvor skolen breder sig ind over de tidligere private områder både tids –og emnemæssigt.

Vi ender altså med, at der nogle gange kan være tale om undervisnings-undervisning i fag-faglige fag foretaget af lærer-lærere!

Jeg har fået at vide, at man på nogle primitive sprog ikke har opfundet flertalsformen af navneord. Men når man mener to hænder i stedet for en, så siger man bare hånd-hånd. Og træ-træ i stedet for træer.

Man kunne fristes til at tro, at det samme er tilfældet med dansk, når lærere i fuldt alvor siger fag-faglig! Men det betyder faktisk ikke mange fag. Det betyder desværre nærmere en opløsning af fagligheden.

Det underlige ord blev opfundet i 00´erne, da tværfaglighed blev omtalt som den højeste grad af faglighed. Det blev den fine faglighed. Men hvordan skulle man så omtale den gamle faglighed, – det vil sige enkelt-fagligheden? Ja, det blev så fag-fagligheden. Fordi man havde opløst ordets egentlige betydning, måtte man altså opfinde et nyt (og underligt) ord for at kunne videregive den gamle betydning.

Jeg spår, at to nye ord snart vil ramme den pædagogiske verden: ”undervisnings-undervisning” og ”lærer-lærere”. Det skyldes den nye folkeskoleaftale, hvor det i den grad er uklart, hvad der menes med ”undervisning”. Der står på den ene side, at alt, hvad der sker i skolen, er undervisning, men der står på andre sider i aftalen, at der også er timer, der ikke er inddelt i fag og som understøtter undervisningen. Sådanne timer kan gennemføres af pædagoger. Mon ikke man så må til at kalde den rigtige undervisning for ”undervisnings-undervisning” og de rigtige lærere for ”lærer-lærere”? Ellers kan man jo ikke forstå, hvad der tales om. For sagen er jo, at man i den nye aftale har udvandet og ophævet det gamle undervisningsbegreb. Som de tre røde ministre for undervisning, uddannelse og integration skriver i en fælles kronik i Berlingske 20. juni: ”Vi ønsker en skole, hvor bevægelse, kreativitet, projekter, konstruktioner, udehaver, udflugter og leg bliver en integreret del af den måde, som eleverne lærer på” Det er altså den nye undervisning, der tales om her. Så må den gamle undervisning, der havde et fag, et pensum, en afgrænsning altså være undervisnings-undervisning!

Og de røde ministre siger videre: ”Pædagogerne skal bidrage til at gøre skoledagen mere varieret..”. Men husk: alt er undervisning, som der står. Så pædagogerne er altså også lærere i den nye folkeskole. Så må de rigtige lærere, der har gået på seminariet og har bestemte kundskaber indenfor bestemte fag, vel være lærer-lærere.

Vi ender altså med, at der nogle gange kan være tale om undervisnings-undervisning i fag-faglige fag foretaget af lærer-lærere! Det vil meningsmæssigt udtrykke det, jeg gerne ser mest af i folkeskolen, – nemlig gammeldags undervisning i et rigtigt fag foretaget af en rigtig lærer! Men med opløsningen af betydningen af de ”gamle” ord kan det blive svært at udtrykke det uden at lyde som om man stammer!

Som George Orwell påviste i romanen 1984 går sproglig opløsning – eller omdefinering af sproget – forud for opløsning af indholdet. Når ingen ved, hvad undervisning er, bliver det svært at holde fast i, at der skal undervises i skolen. Og når ingen ved, hvad faglighed er, er det svært at holde fast i faglige kundskaber.

Dermed bliver det lettere at indføre den ubegrænsede skole, hvor skolen breder sig ind over de tidligere private områder både tids –og emnemæssigt. Og så kan vi få heldags og helhedsskolen ind af bagdøren uden at opdage det!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater