Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning
Rene vester kjær

Spørgeskemaer mig her, der og allevegne

2. maj 2018
Skrevet af_
René Vester Kjær

Hvornår stopper den evindelige strøm af ligegyldige spørgeskemaer, som vi gymnasielærere forventes at bruge vores i forvejen sparsomme tid med at svare på?
OK, det er nok ønsketænkning, at det nogensinde stopper. Men har du tænkt over, hvor mange af resultaterne fra disse undersøgelser som overhovedet kan bruges fornuftigt?

For nylig fik jeg en undersøgelse tilsendt fra OECD. De havde tilsyneladende udvalgt mig til at være en af de heldige. Jeg skulle så svare på en stor bunke af spørgsmål og fik at vide, at det tog ca. en time. Jeg hørte fra nogen af de andre kollegaer, som også var ”blandt de udvalgte” og allerede havde svaret eller var i gang med det. De gav udtryk for, at det var ligeså hårdt at svare på det spørgeskema, som  at gennemføre læsningen af en roman af Herman Bang (og hermed en undskyldning til diverse dansklærere med svaghed for den kære Hr. Bang). Jeg indså derefter at hvis der fandtes en olympisk disciplin i hurtig afmærkning af alle de steder, hvor der står ”Ved ikke”, så ville jeg i besvarelsen af deres spørgeskema faktisk have en chance for at vinde guld. Men hvorfor skal spørgeskemaer være så lange, og hvem er de amatører, der udarbejder sådan noget misk-mask? For jeg anser faktisk ordet misk-mask for at være det korrekte akademiske udtryk for den slags.
 
Jeg har i mine forrige jobs flere gange haft ansvaret for at udarbejde spørgeskemaer. Her var der særligt et vigtigt element, jeg altid tog med. Det var ”GØR DET KORT”! Men hvorfor så det? Jo, jeg ved fra mig selv og fra andre, at hvis man bliver træt af at svare på spørgsmål, så svarer man ikke korrekt, men svarer mere og mere ligegyldigt. Med andre ord så betyder det, at jo længere tid det tager at svare på et spørgeskema, jo mere upræcise bliver svarene. Det gør, at analyse-arbejdets resultater mister troværdighed. Det skriver jeg vel vidende, at årsagen til de lange spørgeskemaer er, at man netop ønsker at få præcise måleresultater. Men det, man får, bliver altså det modsatte.

På trods af at dette er selvindlysende, så ved OECD, Undervisningsministeriet m.fl. ikke, at spørgeskemaer skal være korte og konkrete. Hvis man endelig vil have, at folk bruger en eller flere timer på et spørgeskema, så skal man betale folk for det, hvis man ønsker, de skal svare tilfredsstillende. Det sidste, skal vi nok ikke forvente, sker, men så burde man i det mindste forvente spørgeskemaer, som ikke tager mere end ti minutter og samtidig er værd at bruge ti minutter på.

Men lad mig slutte af med den positive historie. Jeg blev for nylig kontaktet af nogle studerende fra Århus Uni, som var ved at undersøge noget om gymnasielærerne. De spurgte pænt i en mail, om man ville bruge nogle få minutter på at svare på nogle spørgsmål. Det gjorde jeg så, og til min store glæde var det spørgsmål, som var præcise, til at forstå, og der var ikke for mange. Samtidig kunne jeg se, at spørgsmålene var udformet, så svarene reelt set kunne bruges til at analysere på. Rart at se, at der er nogle, som forstår, hvordan dette skal løses. Dem kunne OECD, UVM og mange andre lære noget af! For så ville der være mere tid til undervisning, og det er jo det, jeg får min løn for.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær
    Uddannelsespolitik Undervisning Ungdomskultur

    Er det på tide at få dannelsen tilbage?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater