Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Smarte effektiviseringer

15. september 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi skal effektivisere. Vi har brug for initiativer og idéer, der både sparer tid og ressourcer. Følgende er to af mine forslag til sådanne tiltag. Jeg er helt sikker på, at de ikke kan gøre det alene, men hvis man alligevel skal til at reformere, så foreslår jeg, at man tager dette med i overvejelserne:

Jeg er meget uenig i Christine Antorinis idé om, at matematik på B-niveau skal være obligatorisk for alle gymnasieelever for på den måde at begrænse den store tilstrømning til de gymnasiale suppleringskurser efter endt studentereksamen. Som matematiklærer har jeg tidligere undervist på netop sådanne suppleringskurser. Min oplevelse er, at den hyppigste årsag til, at så mange nyudklækkede studenter vælger at bruge sommerferien på at ”opgradere” til matematik B, er, at de har valgt taktisk:

Mange elever betragter matematik som et svært fag, som kræver meget arbejde. De vælger derfor at tage nogle fag i gymnasiet, hvor de føler sig mere sikre på at få en god karakter. På den måde får de en studentereksamen med et højere snit, som åbner flere døre senere i livet. Når man bagefter tager et suppleringskursus, har det nemlig ikke indflydelse på det afsluttende gennemsnit.

Jeg vil derfor foreslå, at man overvejer, hvad det vil betyde for elevernes valg i gymnasietiden, hvis de vidste, at deres eksamensgennemsnit ikke var ”låst”, men at den afsluttende karakter i for eksempel matematik vil blive erstattet af den, de i givet fald måtte opnå på et efterfølgende suppleringskursus.

Mit andet forslag går ud på at reducere de store mængder af tid, der bliver brugt på ekstra forberedelse til eksamen for elever, der skal op på særlige vilkår. Der er tale om elever, som har ydet en meget mangelfuld indsats, men som ofte kræver en mangedobbelt arbejdsindsats fra lærernes side, når de skal have en enkelt elev op til eksamen. I mine øjne er det urimeligt for alle parter.

Kunne man i stedet forestille sig en landsdækkende eksamen for elever på særlige vilkår? Den enkelte elev kunne således få oplyst tid, sted og eksamensspørgsmål, hvorefter vedkommende selv havde ansvaret for at møde forberedt op. Eksempelvis kunne alle elever i kemi på særlige vilkår således eksamineres ét sted i løbet af én dag. Jeg er klar over, at der i den forbindelse vil blive mindre udfordringer med forskellige lærebøger, men jeg mener, at det kan løses. I mine øjne ville denne model være en mere retfærdig fordeling af ressourcer og arbejdsbyrde end det nuværende system.

Inger Sørensen
Middelfart Gymnasium og HF

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater