Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Smarte effektiviseringer

15. september 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi skal effektivisere. Vi har brug for initiativer og idéer, der både sparer tid og ressourcer. Følgende er to af mine forslag til sådanne tiltag. Jeg er helt sikker på, at de ikke kan gøre det alene, men hvis man alligevel skal til at reformere, så foreslår jeg, at man tager dette med i overvejelserne:

Jeg er meget uenig i Christine Antorinis idé om, at matematik på B-niveau skal være obligatorisk for alle gymnasieelever for på den måde at begrænse den store tilstrømning til de gymnasiale suppleringskurser efter endt studentereksamen. Som matematiklærer har jeg tidligere undervist på netop sådanne suppleringskurser. Min oplevelse er, at den hyppigste årsag til, at så mange nyudklækkede studenter vælger at bruge sommerferien på at ”opgradere” til matematik B, er, at de har valgt taktisk:

Mange elever betragter matematik som et svært fag, som kræver meget arbejde. De vælger derfor at tage nogle fag i gymnasiet, hvor de føler sig mere sikre på at få en god karakter. På den måde får de en studentereksamen med et højere snit, som åbner flere døre senere i livet. Når man bagefter tager et suppleringskursus, har det nemlig ikke indflydelse på det afsluttende gennemsnit.

Jeg vil derfor foreslå, at man overvejer, hvad det vil betyde for elevernes valg i gymnasietiden, hvis de vidste, at deres eksamensgennemsnit ikke var ”låst”, men at den afsluttende karakter i for eksempel matematik vil blive erstattet af den, de i givet fald måtte opnå på et efterfølgende suppleringskursus.

Mit andet forslag går ud på at reducere de store mængder af tid, der bliver brugt på ekstra forberedelse til eksamen for elever, der skal op på særlige vilkår. Der er tale om elever, som har ydet en meget mangelfuld indsats, men som ofte kræver en mangedobbelt arbejdsindsats fra lærernes side, når de skal have en enkelt elev op til eksamen. I mine øjne er det urimeligt for alle parter.

Kunne man i stedet forestille sig en landsdækkende eksamen for elever på særlige vilkår? Den enkelte elev kunne således få oplyst tid, sted og eksamensspørgsmål, hvorefter vedkommende selv havde ansvaret for at møde forberedt op. Eksempelvis kunne alle elever i kemi på særlige vilkår således eksamineres ét sted i løbet af én dag. Jeg er klar over, at der i den forbindelse vil blive mindre udfordringer med forskellige lærebøger, men jeg mener, at det kan løses. I mine øjne ville denne model være en mere retfærdig fordeling af ressourcer og arbejdsbyrde end det nuværende system.

Inger Sørensen
Middelfart Gymnasium og HF

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater