Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

Skype – Nem internationalisering

6. februar 2015
Skrevet af_
Birgitte Thorn
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I mandags talte mine engelskelever direkte med en person på den anden side af Jorden. Anledningen var, at jeg som led i vores Australia-forløb var kommet på at spørge min australske bekendte, Leonie, om hun havde lyst til at skype med os i en lektion. Dét ville hun gerne. Så en tidlig mandag morgen sad mit 2.g-hold bænket omkring gruppeborde med blikket rettet op mod storskærmen, hvor Leonies ansigt tonede frem. Inden jeg ringede op via Skype, havde jeg sørget for at vende min computer om mod eleverne, så Leonie også kunne se os.

Jeg har ikke prøvet sådan noget før, men forsøget forløb over al forventning. Eleverne opførte sig eksemplarisk og gjorde sig umage med deres engelsk, og vores australske ’gæstetaler’ diskede op med et væld af interessante oplysninger om australsk kultur, samfund og identitet, som vi næppe havde fået ind i forløbet af os selv. Og så kunne vi jo oven i købet nyde tonerne af vaskeægte australsk accent. Min værste frygt – at teknikken skulle svigte – blev heldigvis gjort til skamme: Både lyd og billede virkede upåklageligt. (Da Leonie og jeg foretag et testopkald et par dage før, crashede internettet!).

Forud var gået en enkelt lektions forberedelse, hvor jeg inddelte eleverne i grupper og bad hver gruppe formulere ca. 4 spørgsmål om australsk kultur, identitet eller samfund. Som sagt var vi allerede på det tidspunkt godt inde i vores forløb om Australien, så eleverne havde allerede en vis baggrundsviden. Leonie lærte jeg at kende sidste sommer, da vi mødtes på et kursus for undervisere i Oxford. Jeg har tidligere skrevet om netop dette kursus herinde.

Efter den lektion har jeg gang på gang spurgt mig selv: Hvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før? Hvorfor gør vi ikke den slags noget mere? I dag må der på de fleste gymnasier være undervisere, der har kontakter i andre lande – kontakter, man har lært at kende via studieture, kurser i udlandet, internationalt besøg på skolen eller endda i mere privat regi. I de her tider, hvor alle taler om globalisering og internationalisering, er det da oplagt at få mere ud af de kontakter! Og holder man sig til Skype, er teknikken såre simpel, hvilket er godt til lettere teknikforskrækkede typer som mig, der godt kan blive lidt klam i håndfladerne, så snart det der IT bliver for avanceret.

Jeg har efterfølgende evalueret forsøget med Leonie, der heldigvis er lige så tilfreds som mig. Vi taler allerede om mulighederne for at udvide vores samarbejde: Måske kan vi på sigt bygge et længere projekt op, som involverer direkte samarbejde mellem hendes og mine elever. Som minimum via Skype (nu i mindre grupper/par) og eventuelt med en tilhørende blog, hvor eleverne kan lægge små tekster op og kommentere hinandens arbejde. Jeg har allerede eksperimenteret med sådan et samarbejde på tværs af lande og kulturer i form af den libanesiske partnerskole, vi har tilknyttet på Herning Gymnasium. (Det har jeg også tidligere skrevet om). Dér er kulturforskellene dog en stadig udfordring, og et samarbejde med en australsk skole vil formentlig være noget nemmere, i hvert fald udbytterigt på nogle andre parametre. Og skal andre kulturer og identiteter end det australske i spil i engelskundervisningen, har jeg faktisk kontakter i både USA, Libanon og Canada; det kunne være spændende at integrere dem i forskellige forløb fremover.

Uanset om man bliver ved Skype eller udvider projektet, er den type samarbejder oplagte til at tone elevernes studieretning – en toning, som mange elever også efterlyser. Mit eget engelskhold går på en samfundsfaglig studieretning med engelsk på A-niveau. Selv påtænker jeg lige nu kun at anvende det i engelsk, men man kunne sikkert også indpasse det i mange andre fag.

Og eleverne selv? De er positive. De fremhævede Skype-samtalen som et ’autentisk’, ’sjovt’ og ’mere moderne’ indslag i et litterært forløb, hvor der selvsagt er megen tekstanalyse at skulle igennem. Og hvis jeg ikke tager meget fejl, drømmer det meste af holdet nu om at komme til Australien efter gymnasiet…

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater