Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
blogger Rene Vester Kjær

Skal den nye overenskomst give flere afskedigelser eller bedre vilkår?

2. marts 2017
Skrevet af_
René Vester Kjær
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvordan kan man argumentere for de nedskæringer, som sker i dag på gymnasieområdet?
Ja, man kunne starte med at se, hvem der bliver skåret mest hos. Det er åbenbart STX (eller VUC), som bliver beskåret mest. Mens HHX er den retning, som mister mindst målt i procent.
Det har været velkendt, at lærerne på HHX (og HTX) i forvejen har løbet hurtigere end STX i mange år, mens STX har fået markant flere penge pr.elev. Den uretfærdighed har erhvervsgymnasierne gjort opmærksom på i mange år. Men der har ikke været nogen støtte fra STX-verdenen til at ændre dette. I mellemtiden har politikerne kunne iagttage, at erhvervsgymnasierne leverede en god vare i form af elever, som var gode til at tage en videregående uddannelse efter deres gymnasiale eksamen. Det har de kunnet gøre, selvom lærerne underviste markant flere timer end STX-lærerne. Så politikerne, som ikke er så dumme endda, kunne jo godt se at man med tiden måtte normalisere forholdene ved eksempelvis at forbedre vilkårene for erhvervsgymnasierne. Eller ved at lave en spareøvelse for STX (og HF), så de kom arbejdsmæssigt på niveau med erhvervsgymnasierne.

Og kære STX- og HF-kolleger, løbet er desværre kørt. Vi kommer i fremtiden til at arbejde lige hårdt, og det er også det mest retfærdige. Hvis I havde kæmpet for bedre vilkår for erhvervsgymnasierne, mens det var gode tider, så havde det muligvis været sværere at få de kraftige nedskæringer igennem, som sker i dag. Men det skal nok gå, for det går faktisk godt på erhvervsgymnasierne. Vi kan lide det, vi gør, og selvom det er hårdt at arbejde med undervisning, så er det også godt arbejde. Det er muligt vha. nye rettemetoder og nytænkt undervisning at nå tingene, uden at det bliver alt for hårdt. Går det ud over kvaliteten? Ja, på visse områder gør det faktisk, men så må eleverne gøre et større stykke arbejde i stedet for, og det har de kun godt af. Men, det betyder ikke, at nedskæringerne skal fortsætte, for der må også være en grænse for, hvor meget man kan tillade sig at skære ned. På erhvervsgymnasierne har vi ikke meget plads til at skære mere, for vi løber faktisk ret hurtigt.

Hvis vi skal have stoppet nedskæringerne og få arbejdsvilkår, som er gode for både os og eleverne, så er det ved de kommende overenskomstforhandlinger, at slaget i stedet skal tages. Her mener jeg, at vi skal slås for at få kvalitetskrav og arbejdstid til at hænge sammen. Det nytter ikke noget at kæmpe for bedre lønninger, hvis det ikke samtidig betyder, at vi får en minimumsforberedelsestid pr. undervisningstime igen. For ellers vil lønstigninger bare betyde endnu flere afskedigelser på gymnasierne. Hvis regeringen fortsætter med at skære i vore taxametre, og vi dermed får færre penge pr. elev, men vi samtidig bliver lovet mere i løn til lærerne, så er konsekvensen uden tvivl afskedigelser i langt større målestok end før. Det vil så endnu engang betyde, at nogle kommer til at løbe endnu stærkere, mens andre i stedet bliver afskediget. Er vi overhovedet parate til det? Vil vi ikke langt hellere have klare og gennemsigtige arbejdsvilkår, der gør, at vi ved, hvad der kræves af os, og kan se, at der er tilfredsstillende tid til at levere det stykke arbejde? Det kan vi kun få, hvis vi får vores forberedelsestid tilbage.

Problemet ved overenskomsterne før 0K13 var, at der ikke blev stillet klare krav til, hvad man kunne forvente blev leveret af lærerne, når de fik tid til forberedelse. Men det burde man måske indføre, hvis vi får forberedelsestiden tilbage. Jeg mener personligt, at det kunne blive en god aftale for både arbejdsgiver og arbejdstager, hvis vi får forberedelsestiden tilbage og samtidig får stillet nogle klare krav og forventninger til, hvilken kvalitet man så forventer fra vores side. Eksempelvis i form af tilfredsstillende resultater til eksamen, hvilket eksempelvis kunne måles på både antallet af dumpede og gennemsnitskaraktererne.
Så kære jer, der skal være med til overenskomstforhandlingerne, vil I ikke nok arbejde på at få den forberedelsestid tilbage i stedet for bare at fokusere ensidigt på mere i løn? Det vil også betyde højere jobsikkerhed for dem, der er i job, mens højere løn vil betyde højere job-usikkerhed.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater