Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
bloggerlouise_daugaard_madsen

Schh…ti nu stille!

24. februar 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg tror de fleste lærere har prøvet at komme ind i en klasse, hvor det stort set var umuligt at få indført et ord grundet småsnak, interne debatter, computerspil i baggrunden etc.
Jeg har sågar prøvet, at mine elever pludselig fløj hen til vinduet, fordi det begyndte at sne voldsomt, rent faktisk så meget at de inden for kort tid kunne forme snebolde, der lige skulle ned ad nakken på hinanden.

Vi underviser unge mennesker i alderen ca. 15-20, som i teorien burde være gamle nok til at forstå vigtigheden af undervisning, men som i virkeligheden ofte glemmer dette faktum og opfører sig som børn i en Zoo.

De lærere, som har oplevet ovennævnte, kan formentlig nikke genkendende til, at det kan være en svær problematik at løse og derved skabe den nødvendige ro i klassen. For visse lærere falder det naturligt og nemt, men for andre lærere er det yderst svært og grænseoverskridende. Som lærer har vi nemlig ikke mange sanktionsmuligheder: Vi kan ikke slå som i "gamle" dage- og heldigvis for det. Vi kan heller ikke true med tvungen rektorvisit- eller det kan vi godt, men de fleste elever opfatter ikke dette som en trussel, men mere som mulighed for at slippe for timen. Det eneste, vi reelt set kan "true" med, er udsmidning af klassen med fraværsangivelse eller ved at appellere til elevernes samvittighed og forhåbentlige lyst til at opnå en høj karakter.

Det er min erfaring, at eleverne nærmest kan ”lugte”, hvem der har svært ved ovenstående, og hvem der har nemt ved det, og de er gode til at prøve grænser af med førstnævnte lærere. Det er dog også min erfaring, at det sagtens kan læres at skabe respekt omkring lærerens ord, således der opstår den nødvendige ro i timerne.
Indrømmet- det er ikke nemt, og det er tit en langvarig proces, hvor læreren er nødt til at gøre op med sig selv: Hvor går reelt set min grænse? Hvad kan og hvad vil jeg tolerere af støj? Hvad kan jeg bruge som konsekvens, hvis eleverne overskrider dette? og hvordan vil jeg formidle dette budskab?

Da jeg i sin tid startede på Frederikssund Handelsskole brugte jeg ofte sætninger som: ”Schh….ti nu stille”, ”Vær sød at lytte efter”, ”Hold mund for pokker”….og lige meget hjalp det til min store frustration.
En dag blev jeg konfronteret af en elev, som udtalte, at mine bemærkninger fik ham til at føle sig som et barn, og da jeg ikke var hans mor, følte han det nedværdigende og respektløst. Tag den….det skulle der lige ”tygges på”. Det havde naturligvis aldrig været min intention at skabe den opfattelse, og reaktionen kom meget bag på mig. Jeg valgte derfor at gå i dialog med klassen, om hvad jeg kunne gøre for at komme dette til livs. Resultatet blev, jeg lovede klassen at blive mere tydelig omkring mine forventninger til dem og i stedet for ”mor-kommentarerne” benytte lidt sjovere udtryk som fx ”zip” eller fagter.  Endvidere lovede jeg dem, at såfremt jeg stort set ikke havde sovet- hvad der jo kan ske, når man har små børn- at jeg ville sige det til dem. Derved kunne de bedst muligt vide, at min tærskel denne dag nok var en del mindre end normalt.

Resultatet blev positivt: Jeg vandt deres respekt, fik ro i klassen og fik lært en masse både om mig selv og om klassestyring.

Et særligt godt middel efter min mening er humor. Med humor kan man fx irettesætte på en sjov måde, således eleverne ikke føler sig direkte angrebet og derved går i forsvarsposition. Det man dog skal huske på som lærer er: Ikke en klasse er ens, og hvad der virker i en klasse, virker måske ikke i parallelklassen.  

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater