Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Regeringen vil styrke matematik og naturvidenskab, men vil eleverne det også?

24. marts 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

For 10 år siden, da den nu gældende gymnasiereform blev indført, lød det, at både sprog og naturvidenskab skulle styrkes. Det skete ikke. Mængden af naturvidenskabelige timer steg ikke, og lige pludselig forsvandt det 3. fremmedsprog – nogle sprog fx russisk og italiensk forsvandt. I stedet gavnede gymnasiereformen fag som samfundsfag, mediefag og psykologi. Forklaringen på dette var bl.a., at eleverne valgte anderledes end før.

Når regeringen nu går ud og vil styrke naturvidenskab i studentereksamen i en ny reformjustering risikerer vi en lignende situation. Lad mig tage et eksempel: I regeringens udspil lægges der op til, at biologi på A-niveau skal ledsages af matematik på A-niveau. Det er sikkert med den bagtanke, som umiddelbart virker fornuftig, at mange med biologi på A-niveau kunne ønske at læse biologi på universiteterne, hvor ét af adgangskravene er matematik A. Rigtig mange elever vælger studieretninger med biologi A, fordi de ikke ønsker den hårde naturvidenskabelige studieretning med matematik A, fysik B og kemi B, og rigtig mange elever interesserer sig for kroppen og biologi, fordi de vil være fysioterapeuter, sygeplejerske, bioanalytikere o.l. (disse uddannelser har ikke matematik A som adgangskrav). Sandsynligvis vil en stor del af eleverne blive skræmt væk, hvis de skal have matematik på A-niveau, og så er det nærliggende at løbe hen til studieretninger med samfundsfag i kombination med et sprog. Eksemplet fortæller, at de gode intentioner om at styrke matematik og naturvidenskab kan føre til en helt modsat effekt.

Så hermed sender jeg en opfordring videre til regeringen og de politiske partier, om at gennemtænke den nye reformjustering rigtig grundigt. Som matematik- og fysiklærer kan man som udgangspunkt kun være glad for, at man fra politisk side synes, at ens fag er vigtige. Men jeg er faktisk ret usikker på om regeringen er inde på det rette spor. Hvis I mener, at elever fravælger naturvidenskab og matematik i gymnasiet, fordi det er lettere at få bedre karakterer i andre fag, så kunne man måske overveje andre incitamentstrukturer. I en justering af gymnasiereformen, synes jeg, bør det være en hjørnesten at tænke i retning af, hvad vi kan gøre for, at eleverne kan blive endnu bedre til det de er gode til.

Mikkel Rønne, Brøndby Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater