Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage

Regeringen vil styrke matematik og naturvidenskab, men vil eleverne det også?

24. marts 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

For 10 år siden, da den nu gældende gymnasiereform blev indført, lød det, at både sprog og naturvidenskab skulle styrkes. Det skete ikke. Mængden af naturvidenskabelige timer steg ikke, og lige pludselig forsvandt det 3. fremmedsprog – nogle sprog fx russisk og italiensk forsvandt. I stedet gavnede gymnasiereformen fag som samfundsfag, mediefag og psykologi. Forklaringen på dette var bl.a., at eleverne valgte anderledes end før.

Når regeringen nu går ud og vil styrke naturvidenskab i studentereksamen i en ny reformjustering risikerer vi en lignende situation. Lad mig tage et eksempel: I regeringens udspil lægges der op til, at biologi på A-niveau skal ledsages af matematik på A-niveau. Det er sikkert med den bagtanke, som umiddelbart virker fornuftig, at mange med biologi på A-niveau kunne ønske at læse biologi på universiteterne, hvor ét af adgangskravene er matematik A. Rigtig mange elever vælger studieretninger med biologi A, fordi de ikke ønsker den hårde naturvidenskabelige studieretning med matematik A, fysik B og kemi B, og rigtig mange elever interesserer sig for kroppen og biologi, fordi de vil være fysioterapeuter, sygeplejerske, bioanalytikere o.l. (disse uddannelser har ikke matematik A som adgangskrav). Sandsynligvis vil en stor del af eleverne blive skræmt væk, hvis de skal have matematik på A-niveau, og så er det nærliggende at løbe hen til studieretninger med samfundsfag i kombination med et sprog. Eksemplet fortæller, at de gode intentioner om at styrke matematik og naturvidenskab kan føre til en helt modsat effekt.

Så hermed sender jeg en opfordring videre til regeringen og de politiske partier, om at gennemtænke den nye reformjustering rigtig grundigt. Som matematik- og fysiklærer kan man som udgangspunkt kun være glad for, at man fra politisk side synes, at ens fag er vigtige. Men jeg er faktisk ret usikker på om regeringen er inde på det rette spor. Hvis I mener, at elever fravælger naturvidenskab og matematik i gymnasiet, fordi det er lettere at få bedre karakterer i andre fag, så kunne man måske overveje andre incitamentstrukturer. I en justering af gymnasiereformen, synes jeg, bør det være en hjørnesten at tænke i retning af, hvad vi kan gøre for, at eleverne kan blive endnu bedre til det de er gode til.

Mikkel Rønne, Brøndby Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater