Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Debat Videregående uddannelse
Anders-Frikke-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Regeringen svigter fagligheden og skaber fremtidens A og B-gymnasielærere

28. marts 2023
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke

Regeringen har netop præsenteret sit bud på fremtidens universitetsuddannelser med den første af flere reformer af uddannelsessystemet kaldet: ”Forberedt på Fremtiden I”. Reformen undergraver fagligheden for fremtidens gymnasielærere, som kan se frem til at få ringere og kortere uddannelse end i dag. Samtidig vil reformen skabe et A- og et B-hold på lærerværelserne, med splittelse mellem de lærere, som har en ”ægte” kandidatuddannelse, og de, der må nøjes med det halve.

ARBEJDSUDBUD. Jeg skriver ordet med versaler, for det ser ud til, at det er noget nær det eneste, Danmarks nye flertalsregering er optaget af. Regeringen har i sin første tid svigtet klimaet og den grønne dagsorden, man gør ikke noget for sygehusene og sundhedssektoren (eller jo, man har nedsat en kommission…), og på uddannelsesområdet er det tilsyneladende et fælles mantra, at danskerne skal uddanne sig mindre, end vi gør i dag. Alt sammen kortsigtet og perspektivløst. Hvis vi havde håbet på, at en flertalsregering havde musklerne til at lave langsigtede løsninger på rigtige problemer, så er vi blevet skuffede i hvert fald indtil nu.

Til gengæld har man haft øjnene stift rettet mod arbejdsudbuddet, hvor man med ”Arne+”, Store Bededagsaftalen og uddannelsesreformer ønsker at sikre flere ledige til kommende jobs på arbejdsmarkedet, f.eks. Store Bededagsaftalen vil forventeligt koste ca. 75 gymnasielærere deres arbejde, når den er implementeret.

På samme måde er det tilsyneladende tanken, at reformen af universitetsuddannelserne primært har til formål at forkorte uddannelserne, så de unge hurtigere kan komme ud på arbejdsmarkedet, og samtidig kan man høste en besparelse, desværre uden tydeligt blik for hvilke andre konsekvenser reformen kan få. Og det er selvfølgelig rent newspeak at sælge reformen som et kvalitetsløft, hvilket regeringen har forsøgt.

Kort sagt, ønsker man at skære i de humanistiske og samfundsfaglige kandidatuddannelser, så ca. 50% af de studerende i fremtiden skal have en forkortet kandidatuddannelse på 75 ECTS-point – med andre ord langt hovedparten af de gymnasiale lærerfag. De naturvidenskabelige uddannelser og sundhedsuddannelserne skal imidlertid fortsat være på 125 ETCS. Det forventede provenu er på 950 mio. kr. og arbejdsudbuddet forventes at stige med 6000 personer i 2030. Alt i alt ganske beskedne resultater set i lyset af de potentielle negative konsekvenser.

Man må selvfølgelig også spørge sig selv, om man med en kortere uddannelse kan forvente samme løn som kollegaen med den ”ægte kandidat”?
Anders Kristian Bærholm Frikke, næstformand
Gymnasieskolernes Lærerforening

På lærerværelserne risikerer vi som nævnt i fremtiden at have A-kandidater og B-kandidater afhængigt af deres fag. Dette medfører afledte konsekvenser i form af svækket faglighed i undervisningen på gymnasieskolerne, som kun kan indhentes, hvis man iværksætter en stor efteruddannelsesindsats, som risikerer at blive en betragtelig byrde for institutionerne og den enkelte lærer. Regeringen foreslår i udspillet, at den enkelte ”B-kandidat” skal have mulighed for at komme tilbage til universitetet og læse videre, hvis man ønsker det. Der er dog, som det ser ud nu, hverken knyttet rettigheder eller økonomi til dette forslag, og vi ved, at det i forvejen er endog meget svært at sikre sig efteruddannelse på en lang række af vores økonomisk pressede uddannelsesinstitutioner. Og hvis en sådan efteruddannelsesindsats endelig skulle komme til at virke, vil den æde en væsentlig del af provenuet, og dermed svinder formålet med hele denne uddannelsesreform, som nok mere retteligt burde kaldes en uddannelse-spareøvelse.

Dernæst må man selvfølgelig også spørge sig selv, om man med en kortere uddannelse kan forvente samme løn som kollegaen med den ”ægte kandidat”? Dette vil under alle omstændigheder presse på en i forvejen skæv lønfordeling på gymnasierne mellem især humanistiske fag på den ene side og de naturvidenskabelige fag på den anden.

Herudover har jeg ikke berørt de mere konkrete konsekvenser for de studerende på universiteterne såsom ringere tid til fordybelse, mindre tid til fx udenlandske studieophold, en faglig udvanding af kandidatspecialet, som bliver en sommerferieopgave – og i øvrigt en generel degradering af de danske universiteters internationale anseelse.

Reformen er ikke gennemtænkt, og vi vil i GL fortsat kæmpe for, at den aldrig bliver til virkelighed – og løsningerne ligger jo lige for: skab det arbejdsmarked for bachelorer, som findes så mange steder i udlandet, og hvis man i øvrigt mener, at der er for mange humanister og samfundsfaglige kandidater på universitetsuddannelserne, må man sikre en passende dimensionering – hvilket man for øvrigt allerede har gjort, hvorfor antallet af bl.a. humanistiske kandidater vil være støt faldende de kommende år. Vi ser allerede, at det bl.a. er svært at skaffe et tilstrækkeligt antal sproglærere på gymnasierne, og det bliver ikke lettere i fremtiden.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater