Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
kaare_blinkenberg_10x15_1

Regeringen ønsker bedre ledelse. GL har svaret ved OK18

26. maj 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Regeringen har her i foråret nedsat en Ledelseskommission, der skal komme med anbefalinger om god ledelse i den offentlige sektor. Målet er ifølge Finansministeriet blandt andet at få “mere motiverede og engagerede medarbejdere i den offentlige sektor.” Men regeringen behøver ikke en kommission for at få gode og konkrete anbefalinger – den kan blot læse GL’s krav til OK18. Punkt for punkt giver kravene bud på bedre ledelse, og de vil hver for sig og tilsammen øge de offentligt ansattes motivation. Her vil jeg blot nævne to:

For det første kræver vi noget så banalt som åbenhed om principperne for tildelingen af opgaver. Det virker absurd at kræve dette, men vi kan konstatere, at denne åbenhed er en mangelvare på rigtig mange gymnasier. Det viser både vores medlemsundersøgelse og TR-undersøgelse fra sidste år, og det har været et stort tema for medlemmerne på de medlemsmøder, vi har holdt som forberedelse til OK18. Det dræber motivationen, når ens arbejdssituation præges af uigennemskuelighed, og tildelingen af opgaver (fag/antal hold/niveauer osv.) er en ekstremt væsentlig ramme omkring gymnasielæreres arbejde. Desuden kræver vi indflydelse på denne tildeling, fordi vi ved, at indflydelse på egen arbejdssituation er motiverende og en afgørende arbejdsmiljøfaktor.

For det andet kræver vi at få mindre vilkårlig ledelse, når det gælder vores løn. Det er også absurd, men en gymnasielærer kan ikke med vores merarbejde-system længere regne med at få løn for arbejde ud over de 37 timer –  og når lederen træffer afgørelsen om honorering af ekstra timer, så foregår det mange steder uden åbenhed omkring kriterierne for afgørelsen. Derfor kræver vi ved OK18 klare retningslinjer, i forhold til hvorvidt og eller hvordan ledelsen kan skønne omkring merarbejde. Løn er ikke den eneste motivation for at gøre sit arbejde, men det har en betydning. Endnu mere betydning har det, at man ikke udsættes for vilkårlig magtudøvelse på sit arbejde. Det opleves i det hele taget ikke som rimeligt at skulle “ansøge” om betaling for udført arbejde.

OK13 handlede i høj grad om at give ubegrænset magt til lederne på arbejdstidsområdet. Men det er, som vi nu efter få år kan se på mange gymnasier, naivt at tro at total frihed for offentlige ledere er lig med god ledelse. Ovenstående to krav er bud på de “bedre rammer for at lede”, som Finansministeriet efterlyser med Ledelseskommissionen.
Gymnasielærere er som udgangspunkt meget engagerede i deres job, men OK13 har dræbt en stor del af motivationen for mange gymnasielærere. Arbejdsgiverne har ved OK18 en chance for at give noget af den motivation tilbage.

 

Af Kåre Blinkenberg, lektor, medlem af hovedbestyrelsen i GL for liste 1.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater