Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
kaare_blinkenberg_10x15_1

Regeringen ønsker bedre ledelse. GL har svaret ved OK18

26. maj 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Regeringen har her i foråret nedsat en Ledelseskommission, der skal komme med anbefalinger om god ledelse i den offentlige sektor. Målet er ifølge Finansministeriet blandt andet at få “mere motiverede og engagerede medarbejdere i den offentlige sektor.” Men regeringen behøver ikke en kommission for at få gode og konkrete anbefalinger – den kan blot læse GL’s krav til OK18. Punkt for punkt giver kravene bud på bedre ledelse, og de vil hver for sig og tilsammen øge de offentligt ansattes motivation. Her vil jeg blot nævne to:

For det første kræver vi noget så banalt som åbenhed om principperne for tildelingen af opgaver. Det virker absurd at kræve dette, men vi kan konstatere, at denne åbenhed er en mangelvare på rigtig mange gymnasier. Det viser både vores medlemsundersøgelse og TR-undersøgelse fra sidste år, og det har været et stort tema for medlemmerne på de medlemsmøder, vi har holdt som forberedelse til OK18. Det dræber motivationen, når ens arbejdssituation præges af uigennemskuelighed, og tildelingen af opgaver (fag/antal hold/niveauer osv.) er en ekstremt væsentlig ramme omkring gymnasielæreres arbejde. Desuden kræver vi indflydelse på denne tildeling, fordi vi ved, at indflydelse på egen arbejdssituation er motiverende og en afgørende arbejdsmiljøfaktor.

For det andet kræver vi at få mindre vilkårlig ledelse, når det gælder vores løn. Det er også absurd, men en gymnasielærer kan ikke med vores merarbejde-system længere regne med at få løn for arbejde ud over de 37 timer –  og når lederen træffer afgørelsen om honorering af ekstra timer, så foregår det mange steder uden åbenhed omkring kriterierne for afgørelsen. Derfor kræver vi ved OK18 klare retningslinjer, i forhold til hvorvidt og eller hvordan ledelsen kan skønne omkring merarbejde. Løn er ikke den eneste motivation for at gøre sit arbejde, men det har en betydning. Endnu mere betydning har det, at man ikke udsættes for vilkårlig magtudøvelse på sit arbejde. Det opleves i det hele taget ikke som rimeligt at skulle “ansøge” om betaling for udført arbejde.

OK13 handlede i høj grad om at give ubegrænset magt til lederne på arbejdstidsområdet. Men det er, som vi nu efter få år kan se på mange gymnasier, naivt at tro at total frihed for offentlige ledere er lig med god ledelse. Ovenstående to krav er bud på de “bedre rammer for at lede”, som Finansministeriet efterlyser med Ledelseskommissionen.
Gymnasielærere er som udgangspunkt meget engagerede i deres job, men OK13 har dræbt en stor del af motivationen for mange gymnasielærere. Arbejdsgiverne har ved OK18 en chance for at give noget af den motivation tilbage.

 

Af Kåre Blinkenberg, lektor, medlem af hovedbestyrelsen i GL for liste 1.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater