Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Peg ikke fingre ad dem, som du skal finde løsninger sammen med!

10. juni 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

"Må man ikke pege fingre," spørges der retorisk fra Liste 1 i Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) hovedbestyrelse på gymnasieskolen.dk. Når vi vælger at følge op på dette spørgsmål her i bladet, skyldes det, at indlægget giver anledning til et grundlæggende spørgsmål: Hvilken overordnet strategisk vej giver de bedste løsninger?

Et par nye spørgsmål melder sig: Sikres gode gymnasielærerjob og trivsel på vores arbejdspladser gennem konfrontation og pegen fingre eller gennem opbygning og brug af strategiske alliancer?

Hvordan opnår vores sektor størst mulig indflydelse i det politiske miljø? Konfrontation eller brug af strategiske alliancer?

Lad det være sagt med det samme: Vi genkender flere af de problemstillinger, som skitseres i indlægget, men lad os gå sammen og konstruktivt tage hånd om de problemer, som findes på nogle skoler/kurser i stedet for at male hele sektoren sort.

Vi skal styrke den direkte lærerdialog, for eksempel gennem skolemøder, for at få indsigt i konkrete problemstillinger, der skal (fortsat!) ydes konsulentbistand til tillidsrepræsentant (tr), lærerværelse, den enkelte lærer OG ledelse, der skal iværksættes initiativer, som styrker medarbejderindflydelsen og tr, for eksempel gennem organisering af GL-klubber, samt styrkelse af SU/MED og bestyrelsesrepræsentanter. Parallelt hermed skal GL i vores optik arbejde for, at løsninger og visioner modnes i et gensidigt samarbejde med lederforeninger. Ingen – hverken elever, lærere eller ledere – har glæde af en splittet sektor!

En fagforenings eksterne kommunikation skal ses som ét blandt flere strategiske værktøjer i forhold til nuværende og senere alliancepartnere. Vi prioriterer en ekstern kommunikation, der taler vores sektor op ved at fortælle de gode historier og derigennem sætte fokus på den store samfundsopgave, som vores sektor så flot løfter.

At føre en kommunikation, som sikrer gode relationer til samarbejdspartnere, kan vise sig at være meget værdifuldt i forhold til de udfordringer, som vi står over for i de kommende år. Disse udfordringer er fortsat implementering af OK 13, OK 15, håndtering af effektiviseringskrav, faldende elevtal på grund af karakterkrav/eud-reform, kvalitetsdebat, lempelse af professionskrav, reorganisering af ungdomsuddannelserne.

Vi skal arbejde på den lange bane og ikke blot pege fingre på den korte. Gode relationer tager lang tid at opbygge, men kort tid at nedbryde.

Liste 3 ser med bekymring på GL’s forringede samarbejdsforhold med lederforeningerne, herunder Rektorforeningen. Et eksempel på dårligt samarbejde i sektoren er, at det ikke længere er muligt at føre dialogforum videre (uddannelsespolitisk forum mellem lederforeninger, Undervisningsministeriet og GL).

Liste 3 arbejder derfor på, at GL’s kommunikation nøje er afbalanceret mellem italesættelse af problemer og formulering af visioner.

Problemer skal løses, visioner skal nås. Begge dele med – ja naturligvis – en udstrakt, MEN fast hånd!

Liste 3's repræsentanter i hovedbestyrelsen
Alex Young Pedersen, Lis Vivi Fonnesbæk, Kasper Bøcher og Jeppe Kragelund

 

SVAR

 

Selvfølgelig skal Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) samarbejde med lederforeningerne – og det gør vi også i rigtig mange sammenhænge. Senest har vore to repræsentanter i Gymnasierådet sammen med lederforeningerne udarbejdet et fælles brev til undervisningsministeren, hvor der bliver argumenteret imod, at elevernes optagelse på gymnasierne skal være betinget af karakterniveauet fra folkeskolen.

GL har også gennem længere tid arbejdet med at inddrage lederforeningerne i et fælles projekt om professionel kapital. Det arbejder vi videre på.

På grund af interne interesseforskelle har lederforeningerne trukket sig fra Dialogforum, hvor vi har samarbejdet om justeringer af gymnasiereformen. En enig hovedbestyrelse har beklaget lederforeningernes beslutning, som GL ikke har haft indflydelse på. Jeg ser rigtig gerne, at vi igen kan samle sektoren i et fælles forum. Og jeg er sikker på, at når vi i efteråret for alvor kommer til at tage hul på den diskussion om kvaliteten i de gymnasiale uddannelser, som der politisk er lagt op til, ja så vil det give god mening, at GL og lederforeningerne går sammen om et fælles udspil.

I GL mener har jeg som bekendt igen og igen betonet behovet for dialog og samarbejde, hvis vi skal have løst de mange problemer, der er opstået i kølvandet på OK 13. Selvfølgelig skal vi samarbejde – vi er nødt til at finde løsninger i fællesskab.

Men et ønske om et godt samarbejde med lederforeningerne må naturligvis ikke betyde, at GL afstår fra at rejse kritik, når det er berettiget. Vore mange skolemøder, tilbagemeldinger fra tillidsrepræsentanter og mange Facebook-indlæg viser desværre, at det på mange skoler kniber med dialogen. Det skal GL forholde sig kritisk til.

Og vi skal også være kritiske, når et alarmerende højt antal lærere ikke længere kan klare arbejdspresset og henvender sig for at få psykologhjælp. Vi skal være kritiske, når vi igen og igen oplever problemer med at få fastansat de alt for mange årsvikarer. Og vi skal være kritiske, når ledere viser mistillid ved ikke at ville anerkende lærernes tidsregistrering.

Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL’s hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater