Peg ikke fingre ad dem, som du skal finde løsninger sammen med!
"Må man ikke pege fingre," spørges der retorisk fra Liste 1 i Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) hovedbestyrelse på gymnasieskolen.dk. Når vi vælger at følge op på dette spørgsmål her i bladet, skyldes det, at indlægget giver anledning til et grundlæggende spørgsmål: Hvilken overordnet strategisk vej giver de bedste løsninger?
Et par nye spørgsmål melder sig: Sikres gode gymnasielærerjob og trivsel på vores arbejdspladser gennem konfrontation og pegen fingre eller gennem opbygning og brug af strategiske alliancer?
Hvordan opnår vores sektor størst mulig indflydelse i det politiske miljø? Konfrontation eller brug af strategiske alliancer?
Lad det være sagt med det samme: Vi genkender flere af de problemstillinger, som skitseres i indlægget, men lad os gå sammen og konstruktivt tage hånd om de problemer, som findes på nogle skoler/kurser i stedet for at male hele sektoren sort.
Vi skal styrke den direkte lærerdialog, for eksempel gennem skolemøder, for at få indsigt i konkrete problemstillinger, der skal (fortsat!) ydes konsulentbistand til tillidsrepræsentant (tr), lærerværelse, den enkelte lærer OG ledelse, der skal iværksættes initiativer, som styrker medarbejderindflydelsen og tr, for eksempel gennem organisering af GL-klubber, samt styrkelse af SU/MED og bestyrelsesrepræsentanter. Parallelt hermed skal GL i vores optik arbejde for, at løsninger og visioner modnes i et gensidigt samarbejde med lederforeninger. Ingen – hverken elever, lærere eller ledere – har glæde af en splittet sektor!
En fagforenings eksterne kommunikation skal ses som ét blandt flere strategiske værktøjer i forhold til nuværende og senere alliancepartnere. Vi prioriterer en ekstern kommunikation, der taler vores sektor op ved at fortælle de gode historier og derigennem sætte fokus på den store samfundsopgave, som vores sektor så flot løfter.
At føre en kommunikation, som sikrer gode relationer til samarbejdspartnere, kan vise sig at være meget værdifuldt i forhold til de udfordringer, som vi står over for i de kommende år. Disse udfordringer er fortsat implementering af OK 13, OK 15, håndtering af effektiviseringskrav, faldende elevtal på grund af karakterkrav/eud-reform, kvalitetsdebat, lempelse af professionskrav, reorganisering af ungdomsuddannelserne.
Vi skal arbejde på den lange bane og ikke blot pege fingre på den korte. Gode relationer tager lang tid at opbygge, men kort tid at nedbryde.
Liste 3 ser med bekymring på GL’s forringede samarbejdsforhold med lederforeningerne, herunder Rektorforeningen. Et eksempel på dårligt samarbejde i sektoren er, at det ikke længere er muligt at føre dialogforum videre (uddannelsespolitisk forum mellem lederforeninger, Undervisningsministeriet og GL).
Liste 3 arbejder derfor på, at GL’s kommunikation nøje er afbalanceret mellem italesættelse af problemer og formulering af visioner.
Problemer skal løses, visioner skal nås. Begge dele med – ja naturligvis – en udstrakt, MEN fast hånd!
Liste 3's repræsentanter i hovedbestyrelsen
Alex Young Pedersen, Lis Vivi Fonnesbæk, Kasper Bøcher og Jeppe Kragelund
SVAR
Selvfølgelig skal Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) samarbejde med lederforeningerne – og det gør vi også i rigtig mange sammenhænge. Senest har vore to repræsentanter i Gymnasierådet sammen med lederforeningerne udarbejdet et fælles brev til undervisningsministeren, hvor der bliver argumenteret imod, at elevernes optagelse på gymnasierne skal være betinget af karakterniveauet fra folkeskolen.
GL har også gennem længere tid arbejdet med at inddrage lederforeningerne i et fælles projekt om professionel kapital. Det arbejder vi videre på.
På grund af interne interesseforskelle har lederforeningerne trukket sig fra Dialogforum, hvor vi har samarbejdet om justeringer af gymnasiereformen. En enig hovedbestyrelse har beklaget lederforeningernes beslutning, som GL ikke har haft indflydelse på. Jeg ser rigtig gerne, at vi igen kan samle sektoren i et fælles forum. Og jeg er sikker på, at når vi i efteråret for alvor kommer til at tage hul på den diskussion om kvaliteten i de gymnasiale uddannelser, som der politisk er lagt op til, ja så vil det give god mening, at GL og lederforeningerne går sammen om et fælles udspil.
I GL mener har jeg som bekendt igen og igen betonet behovet for dialog og samarbejde, hvis vi skal have løst de mange problemer, der er opstået i kølvandet på OK 13. Selvfølgelig skal vi samarbejde – vi er nødt til at finde løsninger i fællesskab.
Men et ønske om et godt samarbejde med lederforeningerne må naturligvis ikke betyde, at GL afstår fra at rejse kritik, når det er berettiget. Vore mange skolemøder, tilbagemeldinger fra tillidsrepræsentanter og mange Facebook-indlæg viser desværre, at det på mange skoler kniber med dialogen. Det skal GL forholde sig kritisk til.
Og vi skal også være kritiske, når et alarmerende højt antal lærere ikke længere kan klare arbejdspresset og henvender sig for at få psykologhjælp. Vi skal være kritiske, når vi igen og igen oplever problemer med at få fastansat de alt for mange årsvikarer. Og vi skal være kritiske, når ledere viser mistillid ved ikke at ville anerkende lærernes tidsregistrering.
Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL’s hovedbestyrelse
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode