Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage

Opgørelse af arbejdstid

10. juni 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Med OK 13 har tidsregistrering på de fleste skoler erstattet arbejdstidsaftaler (akkorder) som metode til opgørelse af vores arbejdstid.

Tidsregistrering eller arbejdstidsaftaler skal sikre balance mellem arbejdstid og løn. Vores lønniveau er baseret på en arbejdstid på 1.924 timer per år (inklusive ferie og så videre). Merarbejde honoreres enten med afspadsering eller penge.

Valget mellem tidsregistrering og indgåelse af lokale arbejdstidsaftaler skal være et lokalt valg. Uanset valg er det afgørende, at den valgte løsning opleves retfærdig, herunder at der er synlighed og åbenhed omkring opgavefordelinger og forventet tidsforbrug (som tidsbudget eller som akkord).

Hovedbestyrelsen har været internt uenig om værdien af tidsregistrering. Dette har – sammen med andre faktorer – medført en besværlig implementering. Heldigvis er fokus nu rettet mod at få tidsregistrering til at virke som et værn mod "det grænseløse" arbejde og ikke mindst som en måde at håndtere fleksible mødetider og arbejdssteder (skole/hjem), hvilket vi prioriterer højt.

Bemærk, at uden tidsregistrering eller arbejdstidsaftaler følger afkald på fleksibilitet i mødetider og arbejdssteder.

Fleksibilitet i "tid og sted" er en meget stor gevinst for både skole og lærere, og derfor er det vigtigt, at vi både på lærer- og lederside tager ansvar for at få tidsregistreringen til at virke efter hensigten.

Lad os slå fast: Hensigten er (selvfølgelig) ikke, at en leder kan fralægge sig sit ansvar for kvalitet og ressourceforbrug ved for eksempel blot at bede en lærer om at ”arbejde smartere”. Sådanne udtalelser skal høre fortiden med begyndervanskeligheder til, så fremtiden kan byde på fortsat udvikling af den kvalitetsundervisning, som vores sektor er kendt for, og som gør lærerjobbet værd at brænde for.

På hovedparten af skolerne nærmer vi os det tidspunkt, hvor årsopgørelsen skal gøres op. Det er vigtigt i god tid (det vil sige nu) i et samarbejde mellem ledelse, tillidsrepræsentant og lærere at se, om det er muligt at bringe vores flekskonto i nul ved i den resterende tid af skoleåret at have perioder uden arbejdsopgaver. Er dette ikke muligt, for eksempel på grund af eksamensbegivenheder, vil dette arbejde resultere i merarbejde.

Liste 3’s repræsentanter i hovedbestyrelsen
Alex Young Pedersen, Lis Vivi Fonnesbæk, Kasper Bøcher og Jeppe Kragelund

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater