Ombudsmanden: Lærere har vidtgående ytringsfrihed
ombudsmanden

Ombudsmanden: Lærere har vidtgående ytringsfrihed

Tekst_ Vorre

Lærere og andre offentligt ansatte må inden for gældende rammer gerne ytre sig kritisk – og også meget kritisk – om deres arbejdsplads og deres arbejde, uden at deres leder derefter straffer dem med en advarsel eller kalder til en kammeratlig samtale.

Det slår Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, fast. Så længe man udtaler sig inden for rammerne af gældende regler – for eksempel ikke kommer med injurier eller bevidste usandheder, og man gør det klart, at man ikke udtaler sig på sin skoles vegne – så har lærere og offentligt ansatte en vidtgående ytringsfrihed.

“Man må for eksempel gerne offentligt ytre, at man er bekymret for, at lærerne ikke kan levere et tilstrækkeligt tilbud til eleverne på grund af nedskæringer, eller at man er uenig i ledelsens strategi. Så længe det er tydeligt, at man ikke taler på skolens vegne,” siger Jørgen Steen ­Sørensen.

Når Folketingets Ombudsmand taler om offentligt ansattes ytringsfrihed, handler det juridisk set om ytringer i det offentlige rum. Men retten til som offentligt ansat at udtale sig kritisk på arbejdspladsen, for eksempel på et fællesmøde, er dog ­lige så grundlæggende.

“En sag, hvor en medarbejder er blevet irettesat for at være for kritisk på et møde, kan sagtens havne på vores bord. Og hvad man må sige i det offentlige rum, må man grundlæggende også gerne sige på sin arbejdsplads,” siger Jørgen Steen Sørensen.

Tema om tavshedskultur

Læs hele Gymnasieskolens tema om tavshedskulturen.