Noget for noget!
Det er ikke den enkelte, der skal bøje nakken, få enderne til at mødes og kæmpe sig igennem arbejdslivet. Vi kan ganske enkelt ikke stable flere opgaver ovenpå. Bunken er allerede for høj.
Hvis, eller rettere når vi skal spare, ønsker vi en prioritering og fjernelse af nogle arbejdsopgaver. Hvis ikke det sker, må vi svare igen med "noget for noget". Og hvad kunne det så være for noget?
Udgifterne til administration af diverse tværfaglige projekter er enorm! Og her tænkes ikke blot på de ekstra ressourcer til ledelsen, der tager sig af det tværfaglige bureaukrati, men så sandelig også på kollegernes møder og ekstra administration. Forberedelse, planlægning og evaluering af de tværfaglige projekter koster millioner.
De tværfaglige opgaver kunne vi jo foreslå reduceret i takt med implementeringen af de foreslåede årlige besparelser. Det vil sige, at besparelserne på 2 procent i 4 år svarende til cirka 8 procent skulle modsvares af en reduktion af gymnasiets største fag, almen studieforberedelse, med 2 procent i 4 år = 8 procent. Også selv om vi nødigt vil af med det tværfaglige arbejde.
Vi lærere, som mister mere og mere balance mellem arbejde og fritid, skal ikke også undervise stadig flere klasser/hold med flere og flere elever/kursister – Danske Gymnasier ønsker klasseloftet fjernet (!) – og samtidig sluge taxameterbesparelser og være garant for det tværfaglige arbejdes "output".
Og det er ikke den enkelte lærer, der ensidigt skal løse denne finansielle udfordring. Vi gymnasielærere, der jo i styrke ikke kan måle os med folkeskolelærerne, kan ikke påtage os mere arbejde, uden at bunken med arbejdsopgaver vælter os!
Derfor skal 2-procentbesparelserne modsvares af en tilsvarende reduktion af arbejdsbyrden på 2 procent! Der må politikerne pege på en prioritering og fjernelse af opgaver. Noget for noget!
Michael Hansen, Nyborg Gymnasium & HF
Sigrid Jørgensen, næstformand for GL
(kandidater for Liste 2)
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode