Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
BlogUndervisning VUC
Helle Borup

Nærsynet eller sårbar?

15. december 2021
Skrevet af_
Helle Borup

I denne småsure juletid bider uroen lidt mere i kursisterne på skolen. Eksamen er i gang, fraværet var nok lidt højt og hvad med Omikron? Uroen rammer alle.

På et gymnasium for voksne, altså et VUC, har vi tradition for at favne mange forskellige mennesker, som skal have en uddannelse. Uddannelse! Ja, det er det, det hele handler om. Det gode liv hænger sammen med vores uddannelser. Og det gælder, uanset om tiden skriger diagnoser, sårbarhed, flygtningebaggrund eller andet, der ikke er strømlinet.

Hvem er alle? På enkeltfags-HF giver det næsten ikke mening at svare, for det eneste kursisterne har tilfælles er, at de skal i gang med en uddannelse igen. De har prøvet grundforløb, et par år på stx, været i kokkelære, været frisører og alt muligt andet. En del har en psykisk lidelse, men det er slet ikke alle. Og når jeg i rubrikken skriver nærsynet eller sårbar, så er det, fordi mange af disse lidelser eller diagnoser er noget, vi et stykke ad vejen skal til at se på som nærsynethed. Hvis man ikke ser så godt, så skal man have briller. Hvis man har ADHD, så skal man måske have hjælp til struktur. Hvis man har angst, så skal man have et trygt, voksent miljø og et skema med hjemmedage. Vi skal altså til at tale om det, der er i vejen, som noget normalt. Og så skal vi hjælpe, det vi kan.

Man skal huske på, at der altid er en stor gruppe, som skal have flere chancer. 

Som sagt: På et VUC er kursisterne forskellige. De fleste på enkeltfags-HF er i begyndelsen af 20’erne, og mange er drevet af en indre motivation, men deres self efficacy (den selvtillid, der har med det faglige at gøre) er lav. De tror ikke, at de kan, og de har svært ved at ryste dårlige erfaringer af sig. Man skal huske på, at der altid er en stor gruppe, som skal have flere chancer. Livet rammer også unge mennesker, og ikke nødvendigvis som en diagnose, men med en søster, der får anoreksi, en far, der får kræft, en familie, der flytter væk, ensomhed, for meget tjald, mobning, en baby og alt muligt andet.

Så lad os alle huske på, at uanset om man har angst, er nærsynet eller bare valgte helt forkert engang, så er det i alles interesse, at vi på VUC’erne kan få folk videre. Vi kan det hele, og vi har gjort det i årevis. Det betyder selvfølgelig også, at vi skal have noget mere respekt (læs: godt at blive husket på finansloven), så vi kan blive ved med at uddanne medborgere, der skal have en chance til.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Dorthe-Schmittroth-Madsen-komp-aspect-ratio-348-234
    Debat

    VUC længe leve

  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • studenter debat sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Helle Borup
    Debat

    Hvem taler for de stille?

  • D2608CE6-99C2-413B-AB1B-26B560F09C3D_1_201_a
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik

    VUC skal have en stærk stemme i GL

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater