Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
BlogUndervisning VUC
Helle Borup

Nærsynet eller sårbar?

15. december 2021
Skrevet af_
Helle Borup

I denne småsure juletid bider uroen lidt mere i kursisterne på skolen. Eksamen er i gang, fraværet var nok lidt højt og hvad med Omikron? Uroen rammer alle.

På et gymnasium for voksne, altså et VUC, har vi tradition for at favne mange forskellige mennesker, som skal have en uddannelse. Uddannelse! Ja, det er det, det hele handler om. Det gode liv hænger sammen med vores uddannelser. Og det gælder, uanset om tiden skriger diagnoser, sårbarhed, flygtningebaggrund eller andet, der ikke er strømlinet.

Hvem er alle? På enkeltfags-HF giver det næsten ikke mening at svare, for det eneste kursisterne har tilfælles er, at de skal i gang med en uddannelse igen. De har prøvet grundforløb, et par år på stx, været i kokkelære, været frisører og alt muligt andet. En del har en psykisk lidelse, men det er slet ikke alle. Og når jeg i rubrikken skriver nærsynet eller sårbar, så er det, fordi mange af disse lidelser eller diagnoser er noget, vi et stykke ad vejen skal til at se på som nærsynethed. Hvis man ikke ser så godt, så skal man have briller. Hvis man har ADHD, så skal man måske have hjælp til struktur. Hvis man har angst, så skal man have et trygt, voksent miljø og et skema med hjemmedage. Vi skal altså til at tale om det, der er i vejen, som noget normalt. Og så skal vi hjælpe, det vi kan.

Man skal huske på, at der altid er en stor gruppe, som skal have flere chancer. 

Som sagt: På et VUC er kursisterne forskellige. De fleste på enkeltfags-HF er i begyndelsen af 20’erne, og mange er drevet af en indre motivation, men deres self efficacy (den selvtillid, der har med det faglige at gøre) er lav. De tror ikke, at de kan, og de har svært ved at ryste dårlige erfaringer af sig. Man skal huske på, at der altid er en stor gruppe, som skal have flere chancer. Livet rammer også unge mennesker, og ikke nødvendigvis som en diagnose, men med en søster, der får anoreksi, en far, der får kræft, en familie, der flytter væk, ensomhed, for meget tjald, mobning, en baby og alt muligt andet.

Så lad os alle huske på, at uanset om man har angst, er nærsynet eller bare valgte helt forkert engang, så er det i alles interesse, at vi på VUC’erne kan få folk videre. Vi kan det hele, og vi har gjort det i årevis. Det betyder selvfølgelig også, at vi skal have noget mere respekt (læs: godt at blive husket på finansloven), så vi kan blive ved med at uddanne medborgere, der skal have en chance til.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Astrid-Krag.PNG
    Debat

    Fremtidens uddannelser vil også være for voksne og VUC-didaktik

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Bevar voksenuddannelsesmiljøerne 

  • Poul-og-Anders.png
    Debat

    VUC er blevet glemt igen!

  • Dorthe-Schmittroth-Madsen-komp-aspect-ratio-348-234
    Debat

    VUC længe leve

  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater