Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
blogger_marie-louise_kragelund

Når læreren er til eksamen

30. maj 2016
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

’I det virkelige liv er hver dag en eksamen’, siger bedrevidende onkler i min familie gerne til de anspændte teenagere, hvis de giver sig lidt over de forestående eksaminer. For de unge er eksaminer imidlertid ikke hverdagskost, men store årlige begivenheder, som de typisk ikke ligefrem glæder sig til.

Alligevel er der jo noget om den der onkel-floskel. Hver dag er selvsagt ikke en eksamen, men måske snarere en test: hvor godt styr har jeg på, hvad jeg laver? Kan jeg ”bare” redegøre for, hvad jeg laver, eller kan jeg også begrunde det? Og sætte det ind i en større sammenhæng?

For et par uger siden, var jeg selv til en slags ”eksamen”: Et par dage i træk kom forskellige elever hen til mig efter timen og stillede spørgsmålstegn ved undervisningsmetoden, ikke sådan brokkende og klagende, men snarere formuleret som konstruktiv feedback og undren.

Den første dag verfede jeg eleven væk. Jeg havde været presset den dag, havde hakket en hæl og klippet en tå, som man jo er nødt til en gang i mellem (det er også ”den virkelige verden”!), og jeg vidste godt, at min undervisning derfor ikke var optimal – og jeg havde virkelig ikke brug for at høre den pågældende elevs umiddelbare synsninger om mit valg.

Men næste dag, da en anden elev kom og ville tale om undervisningen, havde jeg knap så travlt, så jeg var klar til at lytte. Og jeg var nødt til at svare. Jeg begrundede mine valg af undervisningsaktiviteter og forklarede min overordnede strategi mht. undervisningsformen. Men jeg måtte også give ham ret i, at det ikke havde fungeret optimalt den dag, og det var selvfølgelig p….irriterende, at det ikke havde det. Men det var helt fint at snakke om, og faktisk fik vi os en god dialog. Jeg tror, at det var rart for eleven at høre, hvad der egentligt lå til grund for den for ham utilfredsstillende undervisning – og for mit vedkommende betød vores snak, at jeg fik reflekteret over undervisningen med det samme.

Man bliver så dejligt konstruktiv af den slags. Væk var min irritation over, at min undervisning havde slået fejl, og frem var kommet en ny kampgejst: jeg vidste præcis, hvordan jeg gerne ville have undervisningen skulle være, for nu måtte det være slut med kompromisundervisning.

Ændringen blev gennemført og resultatet var langt mere tilfredsstillende. Og når man som underviser siger ”tak for i dag” efter en dag, hvor eleverne i det store og hele har lært, hvad jeg havde sat som mål, så er det næsten som at have været til eksamen og have fået 12.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater