Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
blogger_marie-louise_kragelund

Når ’dansk som andetsprog’-læreren stikker næsen ind på gymnasiet

2. juni 2015
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvordan står det til med de tosprogede elever på gymnasierne? Hvilke udfordringer har de? Hvilke udfordringer har lærerne/skolerne med dem?
Jeg har gennem fire år arbejdet i et projekt i Aalborg (Projekt Uddannelsesløft), hvor jeg fik lejlighed til at arbejde sammen med en række gymnasielærere om deres undervisning af netop tosprogede elever.

Jeg er ikke selv gymnasielærer, men har undervist på sprogskoler gennem en årrække. Jeg er uddannet lingvist (cand.mag. i sprogvidenskab) og har efterfølgende taget uddannelsen ’underviser i dansk som andetsprog for unge og voksne’. Jeg er med andre ord sproglærer, og det sprog, jeg er vant til at undervise i, er dansk. Så hvad har jeg lige at sige om gymnasieundervisning?

Ja, i projektet havde jeg bestemt ikke noget fagligt at bidrage med hverken i matematik, virksomhedsøkonomi eller naturgeografi. Og heller ikke i dansk for den sags skyld, for jeg ved ikke mere end til husbehov om lyrik, kronikskrivning og novelleanalyse.

Men jeg kunne hurtigt sætte mig ind i fagenes fagsprog, og med det mener jeg ikke bare hvert fags centrale begreber, men hele sprogbrugen i faget, dvs. måden man udtrykker sig på og argumenterer på i faget. Det viste sig hurtigt (som flere forskere også har påpeget), at mødet med fagsprog ikke kun er en udfordring for tosprogede elever, men også for mange andre gymnasieelever. Og det viste sig faktisk også, at for en mindre gruppe af de tosprogede elever var fagsproget overhovedet ikke noget problem.

En anden udfordring for tosprogede elever handler om den kulturelle dimension. Er der plads til at have en anden kulturel baggrund og et andet værdisæt end flertallet? Eller skal forskellighederne helst være usynlige? Hvornår er det ok at være uenig med læreren? Og skal man kunne argumentere akademisk, når man starter i gymnasiet, eller er det noget, man bliver undervist i? Elever misforstår nogle gange læreres måde at diskutere på og arbejde på i undervisningen, og det kan få dem til at føle sig ”forkerte”.

Her på bloggen vil I løbende kunne læse mine refleksioner og betragtninger angående tosprogede elever, fagsprog og lærerlivet i det hele taget. Siden min ansættelse i projektet sluttede, er jeg igen blevet underviser for unge flygtninge, og selvom forskellene på mit og jeres job er til at få øje på, er der også ligheder. Jeg håber, at min rolle som den udenforstående betragter kan kaste interessante inputs af sig. Vi skrives ved.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater