Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
clangballe

Mødet med censormødet

23. juni 2014
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I år blev jeg i et anfald af lige dele idealisme og grådighed grebet af en sælsom ide om, at det da ville være en fortrinlig ide at blive skriftlig censor i dansk. Ikke blot ville jeg få en tiltrængt indsigt i niveauet i skriftlig dansk, men jeg ville også blive betalt ekstra for det. Umiddelbart virkede det da som en win-win situation..

I år blev jeg i et anfald af lige dele idealisme og grådighed grebet af en sælsom ide om, at det da ville være en fortrinlig ide at blive skriftlig censor i dansk. Ikke blot ville jeg få en tiltrængt indsigt i niveauet i skriftlig dansk, men jeg ville også blive betalt ekstra for det. Umiddelbart virkede det da som en win-win situation. Ja, jeg ved faktisk ikke helt, hvad der kom over mig. Da jeg sad med den første halvdel af mine tildelte opgaver – 61 i alt – begyndte en indre stemme at forbande både idealismen og grådigheden. Jeg kan godt afsløre, at stileretning er den del af mit arbejde, som jeg er mindst begejstret for. Så hvorfor udsætte sig selv for 111 stile på 3 uger? For ussel mammon? For erkendelser om elevniveau? Slap nu af makker (sagde jeg til mig selv). Hvor slemt kan det være?

Det var faktisk ikke slemt. Jeg havde muligheden for at drage ud i et retterefugium på Helgenæs og i afsondret isolation langt væk fra overspringshandlinger vurdere opgaverne. Det var faktisk lærerigt i den forstand, at jeg hurtigt indså, at min praksis tilsyneladende er ganske gennemsnitlig. De stile, jeg skulle vurdere, var hverken værre eller bedre end de stile, jeg ser til daglig. Det var sådan set ganske betryggende.

Jeg var imidlertid spændt på censormødet i Odense. Det møde er jo nærmest sagnomspundet. Censorer i tusindvis, der bevæbnet til tænderne med retteark og skarpe argumenter censurerer i vildskab. Jeg var spændt på, om mine vurderinger lå i tråd med mine medcensorer. Der tales af og til om, at censorerne i dansk er for strenge. Jeg var spændt på, om jeg generelt ville ligge for højt. I min verden, så kan karakterer tjene forskellige formål i dagligdagen. Jeg er stor tilhænger af at bruge karakterer som pædagogisk værktøj. Altså at man nogle gange vælger at runde op, fordi man ved, at det nok vil tilskynde eleven til at yde en ekstra indsats for at holde karakteren næste gang. Andre gange kan man runde ned, fordi man ved, at elevens ærgerrighed vil opildne dem til at give det en ekstra skalle, fordi de “fandme skal vise ham”, at de er mere værd. Som oftest lægger jeg naturligvis vurderingen der, hvor den fagligt set bør være.

Den slags pædagogiske overvejelser er der i sagens natur ikke plads til, når man censurerer. Det er råt for usødet. Denne opgave har disse mangler – derfor denne karakter. Men når det er sagt, så oplever man jo stadigvæk, at man kan ligge ret langt fra hinanden i sine vurderinger. Det er jo nok et udtryk for, at censorer også er en slags mennesker. Vi vægter forskellige ting, og i nogle tilfælde har vi nogle kæpheste, vi har svært ved at lægge fra os. Mine oplevelser med censormødet var positive. Vi var overvejende enige, og vi løste de få uenigheder, vi havde, gennem dialog og et kig i den pågældende opgave.

Nu skal oplevelsen lige bundfælde sig, inden jeg tager stilling til, om jeg næste år igen vil afsondre mig med 100 danskstile. 200 bliver det i hvert fald ikke. Så meget vil jeg ikke forsømme mit eget forår.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater