Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
UddannelsespolitikUndervisning
troels 20120001

Merete Riisager dumper i videnskabsteori

22. maj 2018
Skrevet af_
Troels Wolf

Hvor var det oplivende at læse kronikken i det seneste nummer af Gymnasieskolen “Barnet og badevandet – basal videnskabsteori på stx” af Mads Rangvid og Jens Viggo Olavi Nielsen.

Videnskabsteori har fået en ny og mere alvorlig rolle, skriver de. Videnskab i de eksperimenterende fag, der foruden naturvidenskabelige fag også inkluderer moderne psykologi, bygger på undersøgelser og eksperimenter. Og i processen med at afdække, hvordan ting hænger sammen – hvad der er sandt, og hvad der er falsk, arbejder man med evidenshierarkier. Enkeltstående undersøgelser kan fx have høj kvalitet, når de er repræsentative for den undersøgte gruppe, og når de er blindede. Men på det højeste niveau, niveau 1, i dette hierarki ligger metaanalyser og kvalitative systematiske reviews.

Eksempel på evidenshieraki:

Kilde: Zakkariae 207

I sådanne reviews gennemgår en ekspertgruppe alle de undersøgelser, der er udført og publiceret i peer reviewed faglitteratur, hvorefter man udvælger de undersøgelser, der har den højeste videnskabelige kvalitet.
Fra disse undersøgelser drages en sammenfattende konklusion. Konklusioner, der drages i sådanne kvalitative systematiske reviews, skal tages meget alvorligt, idet de repræsenterer den højeste grad af evidens, som videnskaben kan frembyde.
Og nu er vi fremme ved skandalen i den såkaldte stavepladesag, hvor ministeren har godkendt anvendelse af staveplader i gymnasiet. Ministeriet og dermed ministeren er blevet præsenteret for konklusionerne i et systematisk review fra 2014 udarbejdet af et team af internationale forskere (Schlosser 2014). I dette review konkluderes det om anvendelse af staveplade med håndstøtte af en hjælper også kaldet faciliteret kommunikation (FC):

”Resultaterne indikerede utvetydig evidens for facilitatorkontrol: Meddelelser genereret via FC er forfattet af facilitatorerne snarere end af de handicappede. Derfor er FC en teknik, der ikke har nogen gyldighed.” (Facilitator er den håndstøttende hjælper).

Enhver akademiker, medmindre han/hun er totalt ignorant inden for videnskabsteori, vil efter at være præsenteret for denne viden nikke alvorligt og konkludere: Ja – så er der ikke noget at rafle om – udsagn fremkommet ved faciliteret kommunikation kan ikke bruges til noget som helst. Der kan heller ikke opdrives en eneste forsker med fagekspertise indenfor dette område, der vil anbefale faciliteret kommunikation. ALLIGEVEL har ledelsen på Solrød Gymnasium og Undervisningsministeriet godkendt anvendelse af faciliteret kommunikation ikke bare i undervisningen, men også til studentereksamen. Og de har taget beslutningen på grundlag af facilitators beretning om, at faciliteret kommunikation fungerer.
Både ledelse og undervisningsministerium bygger altså deres beslutning på anekdotisk evidens. Anekdoter ligger absolut lavest i evidens-hierakiet. Det gør de med god grund. For skulle man generelt acceptere anekdoter som evidens, ville det betyde, at man skulle anerkende eksistensen af UFO’er, astrologi og tarot-kort osv. Brug af anekdotisk evidens som grundlag for beslutninger vidner om en total mangel på videnskabsforståelse. Man kunne måske undskylde Solrød Gymnasiums ledelse og Undervisningsministeriet med, at man i starten ikke var klar over problemet. Men efter at være præsenteret for den videnskabelige konsensus, kunne man have forhørt sig hos en uvildig forsker eller forskningsinstitution. I stedet for har man forsøgt at tie problemet ihjel. Det har ikke været let for sagen har været fremme i både Politiken og i Ekstra Bladet. Behændigt – måske under vejledning af en spindoktor – har ministeren valgt at undlade at svare på kritikken og forholde sig tavs. Så stavepladefarcen fortsætter, og til sommereksamen vil en multihandicappet elev på Solrød Gymnasium gå til eksamen med en facilitator i hånden, og både censor og eksaminator, der er cand. scient’er vil vide, at det ikke er den multihandicappede elev, de bedømmer, men facilitatoren. Men censor og eksaminator er nødt til at parere ordre, for det er nu engang Undervisningsministeriet og ledelsen, der har magten, og den sørgelige konklusion er, at magt trumfer sandhed. Indtil videre.

Troels Wolf, lektor, Solrød Gymnasium.

Kilder: Ralf W. Schlosser, Susan Balandin, Bronwyn Hemsley, Teresa Iacono, Paul Probst & Stephen von Tetzchner (2014) Facilitated Communication and Authorship: A Systematic Review, Augmentative and Alternative Communication, 30:4, 359-368, DOI: 10.3109/07434618.2014.971490 Bobby Zakariae: Evidensbaseret psykologisk praksis, Psykolog Nyt 2007.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Minister for staveplader

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater