Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
img_0277

Mere kritik – mindre stress

22. februar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
Når medarbejdere oplever kritisable forhold på deres arbejdsplads, men ikke ytrer sig kritisk, er der en høj risiko for at blive syg af stress. At dette nu er dokumenteret i en ph.d.afhandling var en af anledningerne til, at GL og Dansk Magisterforening i januar inviterede medlemmerne til møder om ytringsfrihed på arbejdspladserne. Budskabet er da også særlig vigtigt i denne tid, hvor nedskæringerne og fyringerne ruller hen over os. Vi ved fra forskning i afskedigelsesprocesser, at ikke kun de fyrede, men også de tilbageværende medarbejdere udsættes for en alvorlig stressbelastning, og nu ved vi altså også, at det bliver endnu værre, hvis medarbejderne ikke får mulighed for at ytre sig om de kritisable forhold. En af forklaringerne er, at vi ikke bare kan skifte ham og være en helt anden person end ellers, når vi går ind på arbejdspladsen. Og når vi uden for arbejdspladsen har demokratiet og de kritiske ytringer som ideal, så vil mange opleve såkaldt moralsk stress, hvis de ikke kan leve op til idealerne de ca. otte timer dagligt, de er på arbejde.
 
Selv om vi da heldigvis har oplevet mange gode bidrag fra medlemmer i den offentlige debat om nedskæringer (se samlingen på http://www.gl.org/uddannelse/institutioner/skoler-om-nedskaeringer/Sider/default.aspx), så kunne medlemmernes ytringer på mødet i Aarhus desværre bekræfte, at der er problemer i vores sektor: Frygt får både intern og ekstern kritik til at forstumme; markedsgørelsen og konkurrencen mellem gymnasier blev fremhævet som en faktor, der skaber mindre lyst til at ytre sig kritisk om sin egen arbejdsplads i offentligheden; ledelsestendenser, hvor pr-møder indskrænkes og bliver til rene informationsmøder, fjerner interne rum for kritik; og de ekstra ledelseslag skaber mindre debat, fordi kritikken indskrænkes til et forhold mellem den enkelte ansatte og nærmeste leder.
 
Det konkrete samarbejde med DM er nu afsluttet, men GL bør arbejde videre med at finde løsninger på problemerne. Et overordnet bud fra mødet i Aarhus var at øge følelsen af et fællesskab mellem medlemmerne på tværs af skolerne, så man ikke føler sig så udsat som individ, når man ytrer sig. Vi kan også overveje om selvcensur skal ind i skolernes målinger af psykisk arbejdsmiljø. Vi sætter i marts fokus på emnet i GL's arbejdspladsudvalg, og jeg håber også flere medlemmer vil blande sig debatten og ytre sig om konkrete muligheder for mere ytringsfrihed.
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater