Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
img_0277

Mere kritik – mindre stress

22. februar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
Når medarbejdere oplever kritisable forhold på deres arbejdsplads, men ikke ytrer sig kritisk, er der en høj risiko for at blive syg af stress. At dette nu er dokumenteret i en ph.d.afhandling var en af anledningerne til, at GL og Dansk Magisterforening i januar inviterede medlemmerne til møder om ytringsfrihed på arbejdspladserne. Budskabet er da også særlig vigtigt i denne tid, hvor nedskæringerne og fyringerne ruller hen over os. Vi ved fra forskning i afskedigelsesprocesser, at ikke kun de fyrede, men også de tilbageværende medarbejdere udsættes for en alvorlig stressbelastning, og nu ved vi altså også, at det bliver endnu værre, hvis medarbejderne ikke får mulighed for at ytre sig om de kritisable forhold. En af forklaringerne er, at vi ikke bare kan skifte ham og være en helt anden person end ellers, når vi går ind på arbejdspladsen. Og når vi uden for arbejdspladsen har demokratiet og de kritiske ytringer som ideal, så vil mange opleve såkaldt moralsk stress, hvis de ikke kan leve op til idealerne de ca. otte timer dagligt, de er på arbejde.
 
Selv om vi da heldigvis har oplevet mange gode bidrag fra medlemmer i den offentlige debat om nedskæringer (se samlingen på http://www.gl.org/uddannelse/institutioner/skoler-om-nedskaeringer/Sider/default.aspx), så kunne medlemmernes ytringer på mødet i Aarhus desværre bekræfte, at der er problemer i vores sektor: Frygt får både intern og ekstern kritik til at forstumme; markedsgørelsen og konkurrencen mellem gymnasier blev fremhævet som en faktor, der skaber mindre lyst til at ytre sig kritisk om sin egen arbejdsplads i offentligheden; ledelsestendenser, hvor pr-møder indskrænkes og bliver til rene informationsmøder, fjerner interne rum for kritik; og de ekstra ledelseslag skaber mindre debat, fordi kritikken indskrænkes til et forhold mellem den enkelte ansatte og nærmeste leder.
 
Det konkrete samarbejde med DM er nu afsluttet, men GL bør arbejde videre med at finde løsninger på problemerne. Et overordnet bud fra mødet i Aarhus var at øge følelsen af et fællesskab mellem medlemmerne på tværs af skolerne, så man ikke føler sig så udsat som individ, når man ytrer sig. Vi kan også overveje om selvcensur skal ind i skolernes målinger af psykisk arbejdsmiljø. Vi sætter i marts fokus på emnet i GL's arbejdspladsudvalg, og jeg håber også flere medlemmer vil blande sig debatten og ytre sig om konkrete muligheder for mere ytringsfrihed.
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater