Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Mere almendannelse og studieforberedelse, tak!

20. august 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiereformen med almen studieforberedelse (AT) har ikke givet eleverne mere almendannelse og en højere grad af studieforberedelse. Det er formodentlig også derfor, at Christine Antorini taler om nødvendige justeringer af reformen. Det er glædeligt, at hun i den kommende tid vil stille sig i spidsen for de nødvendige forandringer, for der er behov for et par reformer af reformen.

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har besøgt et halvt hundrede skoler, og medlemmerne er kommet ind på de samme elementer igen og igen:

Afskaf AT-synopsiseksamen og studierapport. Lad elevernes store skriftlige opgave, hvis tema de selv har valgt, blive genstand for et mundtligt forsvar. Det ville sikre fagligheden.

Afskaf – eller reducér – AT (med de mange forskellige sager og metoder), og øg fagligheden!

Afskaf grundforløbet, og reducér samtidig antallet af studieretninger. Det vil være mere overskueligt for alle parter, øge valgfriheden og styrke fagligheden fra dag ét!

Fra 1870 til gymnasiereformen i 2005 havde vi groft sagt to linjer: den sproglige og den matematiske. Efter gymnasiereformens indførelse fik vi mere end 100 studieretninger, men ét grundforløb. Det skulle tjene det ædle formål at kvalificere elevernes senere valg. Sandheden er paradoksalt nok omvendt: Aldrig har eleverne haft så få valgmuligheder, fordi:
– Forskningen viser, at eleverne vælger retning efter kammeraterne snarere end efter fag. Det vil sige, at de færreste flytter klasse efter et halvt år, og de fleste synes, at det er lang tid at vente et halvt år på at komme i gang med den valgte studieretning. Desuden er det bekosteligt at lægge to i stedet for ét skema i løbet af 1.g.
– Har eleverne først valgt studieretning, er friheden til at vælge fag mindre end før 2005! Det skyldes ikke den såkaldte ”fagtrængsel”, men naturligvis de mange samarbejder eller ikke-fag som NV, AP, DHO, SRO, SRP og AT. Det er dem, der lægger beslag på rigtig mange timer spredt over alle tre år.

Når et grundforløb i den grad er spild af tid og gode kræfter, giver unødig ekstra administration og umenneskelig skævbelastninger for en lang række kolleger, burde det afskaffes.

Vi vil alle give eleverne flest mulige kundskaber på højest mulige niveau. Det årlige Sorømøde må ikke stå alene med sit helt forudsigelige input til politikerne i Folketinget. Derfor vil vi gerne opfordre alle GL's medlemmer til at bidrage til den uddannelsespolitiske debat. Vi ønsker, at GL's medlemmer bliver hørt og inddraget på bedste demokratiske vis.

Mikael Busch, Lisbeth Vedel-Smith, Sigrid Jørgensen
Medlemmer af GL’s hovedbestyrelse (Liste 2)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater