Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Mere almendannelse og studieforberedelse, tak!

20. august 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Gymnasiereformen med almen studieforberedelse (AT) har ikke givet eleverne mere almendannelse og en højere grad af studieforberedelse. Det er formodentlig også derfor, at Christine Antorini taler om nødvendige justeringer af reformen. Det er glædeligt, at hun i den kommende tid vil stille sig i spidsen for de nødvendige forandringer, for der er behov for et par reformer af reformen.

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har besøgt et halvt hundrede skoler, og medlemmerne er kommet ind på de samme elementer igen og igen:

Afskaf AT-synopsiseksamen og studierapport. Lad elevernes store skriftlige opgave, hvis tema de selv har valgt, blive genstand for et mundtligt forsvar. Det ville sikre fagligheden.

Afskaf – eller reducér – AT (med de mange forskellige sager og metoder), og øg fagligheden!

Afskaf grundforløbet, og reducér samtidig antallet af studieretninger. Det vil være mere overskueligt for alle parter, øge valgfriheden og styrke fagligheden fra dag ét!

Fra 1870 til gymnasiereformen i 2005 havde vi groft sagt to linjer: den sproglige og den matematiske. Efter gymnasiereformens indførelse fik vi mere end 100 studieretninger, men ét grundforløb. Det skulle tjene det ædle formål at kvalificere elevernes senere valg. Sandheden er paradoksalt nok omvendt: Aldrig har eleverne haft så få valgmuligheder, fordi:
– Forskningen viser, at eleverne vælger retning efter kammeraterne snarere end efter fag. Det vil sige, at de færreste flytter klasse efter et halvt år, og de fleste synes, at det er lang tid at vente et halvt år på at komme i gang med den valgte studieretning. Desuden er det bekosteligt at lægge to i stedet for ét skema i løbet af 1.g.
– Har eleverne først valgt studieretning, er friheden til at vælge fag mindre end før 2005! Det skyldes ikke den såkaldte ”fagtrængsel”, men naturligvis de mange samarbejder eller ikke-fag som NV, AP, DHO, SRO, SRP og AT. Det er dem, der lægger beslag på rigtig mange timer spredt over alle tre år.

Når et grundforløb i den grad er spild af tid og gode kræfter, giver unødig ekstra administration og umenneskelig skævbelastninger for en lang række kolleger, burde det afskaffes.

Vi vil alle give eleverne flest mulige kundskaber på højest mulige niveau. Det årlige Sorømøde må ikke stå alene med sit helt forudsigelige input til politikerne i Folketinget. Derfor vil vi gerne opfordre alle GL's medlemmer til at bidrage til den uddannelsespolitiske debat. Vi ønsker, at GL's medlemmer bliver hørt og inddraget på bedste demokratiske vis.

Mikael Busch, Lisbeth Vedel-Smith, Sigrid Jørgensen
Medlemmer af GL’s hovedbestyrelse (Liste 2)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater