Mere almendannelse og studieforberedelse, tak!
Gymnasiereformen med almen studieforberedelse (AT) har ikke givet eleverne mere almendannelse og en højere grad af studieforberedelse. Det er formodentlig også derfor, at Christine Antorini taler om nødvendige justeringer af reformen. Det er glædeligt, at hun i den kommende tid vil stille sig i spidsen for de nødvendige forandringer, for der er behov for et par reformer af reformen.
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har besøgt et halvt hundrede skoler, og medlemmerne er kommet ind på de samme elementer igen og igen:
Afskaf AT-synopsiseksamen og studierapport. Lad elevernes store skriftlige opgave, hvis tema de selv har valgt, blive genstand for et mundtligt forsvar. Det ville sikre fagligheden.
Afskaf – eller reducér – AT (med de mange forskellige sager og metoder), og øg fagligheden!
Afskaf grundforløbet, og reducér samtidig antallet af studieretninger. Det vil være mere overskueligt for alle parter, øge valgfriheden og styrke fagligheden fra dag ét!
Fra 1870 til gymnasiereformen i 2005 havde vi groft sagt to linjer: den sproglige og den matematiske. Efter gymnasiereformens indførelse fik vi mere end 100 studieretninger, men ét grundforløb. Det skulle tjene det ædle formål at kvalificere elevernes senere valg. Sandheden er paradoksalt nok omvendt: Aldrig har eleverne haft så få valgmuligheder, fordi:
– Forskningen viser, at eleverne vælger retning efter kammeraterne snarere end efter fag. Det vil sige, at de færreste flytter klasse efter et halvt år, og de fleste synes, at det er lang tid at vente et halvt år på at komme i gang med den valgte studieretning. Desuden er det bekosteligt at lægge to i stedet for ét skema i løbet af 1.g.
– Har eleverne først valgt studieretning, er friheden til at vælge fag mindre end før 2005! Det skyldes ikke den såkaldte ”fagtrængsel”, men naturligvis de mange samarbejder eller ikke-fag som NV, AP, DHO, SRO, SRP og AT. Det er dem, der lægger beslag på rigtig mange timer spredt over alle tre år.
Når et grundforløb i den grad er spild af tid og gode kræfter, giver unødig ekstra administration og umenneskelig skævbelastninger for en lang række kolleger, burde det afskaffes.
Vi vil alle give eleverne flest mulige kundskaber på højest mulige niveau. Det årlige Sorømøde må ikke stå alene med sit helt forudsigelige input til politikerne i Folketinget. Derfor vil vi gerne opfordre alle GL's medlemmer til at bidrage til den uddannelsespolitiske debat. Vi ønsker, at GL's medlemmer bliver hørt og inddraget på bedste demokratiske vis.
Mikael Busch, Lisbeth Vedel-Smith, Sigrid Jørgensen
Medlemmer af GL’s hovedbestyrelse (Liste 2)
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode